onsdag 10 februari 2016


Operationen genomförd. Det är nu 8 dagar sedan den första operationen nere i Kroatien. Då opererades en spinalstenos vid L2/3, en foraminal stenos vid L2/3 höger sida och foraminal stenos L5/S1 båda sidorna, med microendoskopisk teknik. Om det bara varit detta som skulle åtgärdas hade jag blivit utskriven dagen efter. Att jämföra med den spinal stenosen som jag fick opererad här i Sverige 2012, med öppen kirurgi. Då tog det väl en n5 dagar innan jag blev utskriven. Och då hade jag fortsatt vissa problem att röra mig.

 

Dagen efter fick jag insatt 5 plastbitar i de nedersta diskarna. Plastbitar som sedan svält upp och så att säga till viss del återställt diskarnas höjd.

När detta gjordes var jag vaken, hade bara fått lugnande. Ingreppet tog kanske 30 minuter. Efter det fick jag ligga plant resten av dagen. Jag fick gå upp för att gå på toa.

 

Jag är så positivt överraskad, så här långt, på dessa ingrepp. Dagen efter plastbitsinsättningen blev jag utskriven. Fick flytta över till hotel. Dagen efter tog jag en taxi till en marknad, och gick runt där en god stund. Gick mot kliniken till ett tag för att sen ta taxi den längsta biten. På kliniken fick jag bytt plåster. Sen gick jag till hotelet, ca 25 minuter. Allt detta gåendet gjorde jag helt utan någon form av rygg suport. Det här skulle jag inte kunna göra innan operationen.

I lördags hade jag en lång flygresa hem. Jag hade varit lite orolig för den, men den gick ”som en dans”.

Både i söndags och måndags var jag ute och gick stavgång 50 minuter. På eftermiddagarna var jag ute och vanlig promenad gick ca 30 minuter, utan stöd.

I går var jag ute med stavarna i 1 timme och 40 minuter. I dag var det stavgång 1:15.

Både i måndags och i dag var jag på gymet. Fast då jobbade jag bara med armar och ben.

 

Mitt problem med att inte kunna gå upprätt har ju sjukgymnasterna ansett bero på svaga mag eller ryggmuskler. Snacka om vad jag jobbat med det, men inte gett något resultat. Min egen teori har ju varit att det berodda på ”upphackning” i leder i ryggen. Och det stärks ju också av att nu när jag är opererad har jag nästan inga problem att gå upprätt. Innan har jag ju nästan skämts över mig själv som jag sett ut när jag gått (Quasimodo stil).

 

De enda restriktionerna jag fick efter operationerna var att jag skulle ta det lugnt med fysisk aktivitet de första 2 veckorna. Och jämfört med vad jag bruka göra gör jag ju det. Flera gånger om dagen ligger jag ner och vilar ryggen.

Tror nog jag ska låta det gå 2,5 vecka åtminstone innan jag börjar springa lite försiktigt igen. Börja med korta turer. Fast det är svårt att hålla igen, så bra som det känns.


http://www.ryggkirurgi-kroatien.com/

Inga kommentarer: