måndag 16 mars 2015

Så går det upp, så går det ner. Köpte här för leden nya löparskor. Och det av en sort jag aldrig haft förut, nämligen rena terrängskor. Adidas något. Och lätta var de också. Tog ett par rundor med dem i skogen tillsammans med kompis. Helt godkänt. Men sedan en dag i förra veckan tog jag rundan ut och tillbaka via gamla järnvägen. Jag såg ju att det gick ovanligt bra. Och för första gången någonsin på en skogsrunda eller liknande kom jag över 7 km på timmen. Jag gjorde hela 7,48 km på timmen. Det är sådant jag ibland behöver som ger mig ett lyft.

Jag har också börjat försöka komma upp i distanser igen. I fredags blev det lite dryga 20 km med i snitt 8 km på timmen under de 2 första timmarna. Mot slutet kroknade jag något. Men det kändes helt ok att börja klättra upp i distans. I går blev det sedan ca 18 km. Men de kändes något tyngre. I dag hade jag tänkt ta 6-7 km med lite fart lek, men när jag började göra mig klar förstod jag att jag gjorde nog bäst i att ta stavgång i stället. Det blev 55 minuter dito.

Så kommer vi till dagens ner tur. Jag var till vårdcentralen för att få min B-vitaminspruta. Tar dem nu med 6 veckors mellanrum, och det verkar fungera. Är som om smärtan till viss del kommer i skov. När jag var hos läkaren i december kollade hon blodtrycket, och det sa hon var lite högt. Så efter det när jag fått spruta har jag bett dem kollas trycket också. Vid förra sprutan var det tvärtom lågt. Men i dag var det rejält högt. Fick beskedet att inte springa något med så högt tryck. Jag hade 155/105. Och man säger ju att motion gör blodtrycket lägre. Vad hade jag haft om jag inte sprungit? Jag ska dit och få det kollat igen i slutet av veckan så får vi se. Till dess får det bli mer stavgång.

Inga kommentarer: