torsdag 12 februari 2015

Öken. Vad är väl ett lopp i en öken jämfört med ett “vanligt” lopp. Det är varmt och skönt, ibland massor av sand, det går åt massor av vätska. Ja, jag kallas väl inte Desertrunner för inte. I alla fall har jag raggat upp ett annat ökenlopp som substitut för det inställda i Jordanien. Visserligen bara ett marathon, men ett i öknen.

Jag åker i slutet av nästa vecka till Algeriet. Det är inte ett lopp bara så där. Det är samtidigt ett solidaritetslopp. Vi åker till flyktingläger i sydvästra Algeriet. Det är flyktingar från Väst Sahara. Det är bortåt 40 år sedan de flydde. De kallas också för de glömda flyktingarna.

Vi ska bo hos familjer där nere. Under veckan ordnas det lopp på distanserna 10, halv och hel marathon. Och jag är på hel naturligtvis.

Ni kan läsa mer om loppet och flyktingarna här: http://www.saharamarathon.org/

Vi har också fått lite info hur det går med det inställda loppet. Vill vi ha pengar tillbaka blir det inte så mycket för de har ju redan gjort en hel del utlägg. Men vi kan i stället komma med på andra lopp de arrangerar. Jag lutar åt att ta ett lopp tvärs över Korsika på 180 km nonstop. Och dessutom ett på 100 km på nord Irland längs en av världens vackraste sträckningar.

Ja, jag vet. Jag är inte frisk väl. Det kommer nog snart några och ger mig en jacka med väldigt långa armar. Och som min doktor brukar säga: det är kroppen han/hon undersöker och inte huvudet.

Inga kommentarer: