tisdag 18 november 2014

Athen marathon. Andra helgen här i november var vi ett gäng på 20 personer som gav oss iväg för att springa ett riktigt marathon. Alltså från Marathon till Athen. Vi åkte tidigt på fredag morgon för att komma fram så vi kunde ta det lugnt och komma i form.

När vi kom fram gav vi oss först iväg till hotelet för att lämna ifrån oss våra väskor. När vi sedan gav oss iväg för att hämta nummerlappar stannade vi på ett ställe för att äta lite. Vi kom lite fel vid nummerlappsutdelningen. Vi kom vid ett stadium och gick runt. Sedan blev det någon form av spårvagn till rätt ställe. Vi fick ut våra nummerlappar och gick lite och tittade på sportutställningen. Det blev lite stressigt. Jag skulle villat ha mer tid att kolla runt.

Natten mellan fredag och lördag åskade det och regnade riktigt ordentligt. Var ju skönt att det kom här och rensade luften något. Under lördagen kollades väderprognosen hela tiden för att se hur det skulle bli på söndagen. Den sista prognosen för dagen var uppehåll på förmiddagen och sedan något duggregn. Tämligen bra för att springa marathon.

Eftersom starten skulle gå 9:00 och vi skulle åka buss från centrala Athen, fick vi gå upp tidigt. Vi hade beställt frukost till 5:00.

Jag hade blandat ihop en flaska med gettingdryck, kolhydrater och rödbettspulver att dricka innan start. Och att ha med på turen hade jag 2 små flaskor med dito dryck.

Det var inga problem att komma från hotelet till samlingsplatsen för busstransport. Den transporten tog väl sedan ca 30 minuter. Vi var ute vid starten i verklig god tid. Men det är skönt att strosa runt och insupa atmosfären vid start. Ha god tid för Bajamaja besök och liknande.

Himlen var alldeles klar och prognosen nu var solsken.

Starterna gick i flera grupper med olika tid emellan.

När starten gick kändes det bra. Jag sprang på rätt rejält. Fick försöka sakta ner något så jag inte skulle krokna helt. De första 10 avverkade jag på 1:09. Helt ok. Men efter 10 började också backarna, och det var backar till ca 32. Men de planade ut något emellan. Jag kunde faktiskt springa mer än vad jag trott i backarna. Halv mara passerade jag på 2:41. Backarna hade redan gjort sig märkbara. Jag hade hoppats på under 2:30.

Publiken var helt fantastisk. Alla byar vi passerade var det fullt med folk som hejade och spelade musik. Publiken här var bra mycket bättre än i Stockholm.

Efter 32 började det gå något utför mot mål, men nu var jag rejält trött efter backarna. Det blev väl 2/3 löpning och 1/3 gång.

Att närma sig den klassiska stadion i Athen var en härlig känsla, vända in mot stadium och sedan bara ha några hundra meter kvar, mötas av publikens jubel.

Snapshot - stadium

Om jag ska vara ärlig hade jag innerst inne nog inte trott att jag skulle klara det. Detta med tanke på den dåliga träningen under hösten. Hade jag sprungit 4 halvmara rundor och i veckan innan avresa en runda på 3:30. Det skulle egentligen inte räcka för att avverka ett marathon. Men jo, det gjorde det i mitt fall. Det blev 5:51. Den sämsta tiden hittills men jag kom i mål. Jag var inte sist, jag hade 67 efter mig bara i min åldersgrupp.

Snapshot - medalj

Jag hade kamera med och filmade dels lite av oss innan och efter loppet samt lite under loppet.

https://www.youtube.com/watch?v=sClCiDame-E

Efter det första marathonet kom det en och annan tår. Det har det sedan i stort sett bara kommit efter mina olika ökenlopp. Men den här maran var så fantastisk att jag klarade det att det blev lite tårar även här efter målgång.

Inga kommentarer: