onsdag 20 augusti 2014

All Andaluse. Oj, nu har det gått jätte länge sedan det här loppet. Men när sommaren slår till är inte att sitta vid datorn det som prioriteras mest. Och i övrigt har det inte hänt så värst mycket.

Friskt vågat hälften vunnit. Ja, så kan jag väl sammanfatta mitt deltagande i det här loppet. Totalt avverkade jag dryga 103 km av de 230.

Formatet var 39 - 48 - 39 - 67 - 37 km. Övernattning i tält. 2 mans tält. Mot extra betalning kunde man få enkel tält. Vid varje dags slut fanns det möjlighet till dusch. De 2 första kvällarna fick man ordna mat själv eller köpa där vi var. Kväll 3 och 4 bjöds vi på mat. Men ändå köpte man en del för att fylla på depåerna ordentligt. I lägret fanns det alltid tillgång till kokt vatten för att tillreda mat. Jag hade med mig gröt till morgnarna och frystorkat till kvällen. För att fylla på direkt efter målgång hade jag min specialblandning med hampa protein. Och som sportdryck under löpningen hade jag en blandning av Vitargo-maltdoxtrin-rödbetta.

Visst, jag hade sett profilen av de olika etapperna innan, men jag trodde i min naivitet att så farligt kunde det väl inte vara. Jag skulle nog hämta in det jag förlorade i uppförsbackarna. Men så icke.

Det började friskt med 11 km uppförsbacke. Och med hyfsad temperatur så att säga. Jag tog mig upp på dryga 2 timmar. Ibland gjorde jag felet att försöka dricka samtidigt som jag rörde mig framåt. Men det resulterade alltid i att jag stod där och hade alldeles tappat andan. Vid kontrollen där uppe stannade jag bara för att fylla på vätskebehållaren. Vid de följande kontrollerna tog jag mig tid att sitta ner något. Dagens totala etapp var på 39 km. Det tog mig 7 timmar. Och när jag kom i mål var jag helt slut, och helt sist.

Här bodde vi i tält i en gympasal. Det fanns omklädningsrum med dusch. Och när jag duschade passade jag på att tvätta kläderna samtidigt. I värmen torkade de ju tämligen fort.

Nästa dag skulle vi ta oss 48 km. Jag klarade det rätt bra till andra kontrollen, ca 20 km. Hade då gjort 6 km per timme. Men sedan kom vi ut på en stig. Först började jag springa, men efter några hundra meter gick den uppåt och var väldigt stenig. Temperaturen var nu också rätt hög. Efter några timmar ytterligare och då jag behövt göra ”en del” stopp för att hämta andan insåg jag att det här skulle jag inte klara. Jag hade inga som helst krafter kvar. Jag hade 3-4 km till nästa kontroll men jag kunde inte fortsätta. Jag ringde efter hjälp och blev upplockad. Hade då avverkat 28 km på 6,5 timma. En anledning till att jag ville bli upphämtad var också att jag hade missat en ”avfart” från skogsvägen, och hade inte minsta lust att ta mig tillbaka.

De följande 2 dagarna hjälpte jag till vid kontroller. Löparna var väldigt tacksamma att det fanns en löpare som förstod dem och deras behov.

Sista dagen var jag på det igen. Avslutningen var på 37 k och det var ingen barnlek. Här kom jag inte sist, men de som kom efter mig var sådana som gjort alla etapperna. Så det var inget att skryta med. Det var en tjej som var med förra året och som då bröt på grund av stressfraktur. I år “var hon tvungen” att klara det. Hon ville/kunde inte komma tillbaka nästa år. Det var grymt att se henne. Vilken viljestyrka.

Jag var inte den ände som bröt. Det var totalt 6 av 23 som gjorde det.

Vinnaren avverkade det hela på 20 timmar och 32 minuter. Den som kom sist hade 40 timmar.

Det här var ett fantastiskt lopp. Underbara deltagare. Jättebra organisation och trevligt arrangemang.

Arrangörerna sa att många av de som bryter kommer tillbaka 2,3 och 4 gånger. Försöker ”slå” sitt tidigare ”rekord” för att till sist klara av det. Vi får se hur jag gör. Ska först smälta det här. Och om jag ska tillbaka så måste det till f-n så mycket backträning.

Fast den egentliga orsaken till att det gick åt pipan var ju naturligtvis att jag hade fel startnummer, jag hade nr 13. Inget bra.

Inga kommentarer: