tisdag 1 juli 2014

Packar men inte packad. Så här de sista dagarna innan avresa till nästa äventyr, och med tanke på det dåliga vädret, går jag här och småpackar.  Det är en rätt bra mental förberedning.

Inför de flesta äventyren brukar jag förbättra utrustningen på något sätt. Denna gång har jag haft tid att förbättra 2 saker hittills.

Först tänkte jag på att vi kommer att sova i tält och jag hade inte tänkt ta med något liggunderlag. Men så var jag ändå till den stora sport och friluftsbutiken. Här hamnade jag bland sovsäckar och liggunderlag. Och eftersom sömnen är en så viktig ingrediens började jag kolla liggunderlag. Jag fastnade för ett som var lätt, har isolering och var väldigt lätt att både blåsa upp och tömma för luft. Det är nästan som ett mellanting mellan ett klassiskt liggunderlag och en luftmadrass. Vikten är bara 440 gram. Ja, det spelar ju inte så stor roll på detta loppet, men det kommer antagligen fler.

I går började jag också experimentera lite med stavarna som jag hade tänkt ta med. Sågade av lite här och där för att försöka få ner längden. Men det gav faktiskt inte så mycket. Jag fick inte ner den mer än till ca 70 cm. Så i dag tog jag en cykeltur in till stan för att kolla stavar. Valet stod mellan ett par som ihop fällda var 38 cm men bara gick att få ut till 130 cm, och ett par som ihop fällda var 40 cm och som går att få ut till 140 cm. Med tanke på min längd kan det vara bra att kunna få ut dem så långt. Så det var det sistnämnda paret som valet föll på.

På vägen hem var jag också och provianterade en 0,5 litersflaska med rapsolja. Jag har ju ofta druckit olivolja, men den är något vass i smaken så jag tar rapsen i stället denna gång. Köpte även koncentrerad apelsinjuice att blanda oljan med. Jag ska också fixa en flaska att blanda i. Ska markera upp decilitersmarkeringar på den.

I går gjorde jag också i ordning en burk med dryga 300 gram ciafrön. Tänkte försöka använda det till morgonmål. 100 gram sådana frön har över 500 kcal. Men de ska då vara krossade , eller ordentligt tuggade, för att man ska kunna tillgodogöra sig all nyttighet i dem. Så jag stod där och krossade så gott det gick i en mortel.

Om jag på morgonen dricker 1 dl olja och äter havregröt med cia frön så borde jag bara där få i mig 1400 kcal. Sedan kanske jag också kan få ner en energibar med lite kaffe. Det borde räcka för att starta motorerna.

Inga kommentarer: