tisdag 4 februari 2014

Träningsläger på Cypern. För att slippa vinterrusket och få lite behagligare klimat bar det förra veckan av till Cypern för att träna skiten ur mig. Jag hade köpt flyget separat och hotelet för sig. Till hopa kostade det under 2000:- för 8 nätter. När det gäller hotelet fick jag väl vad jag betalade för. Frukosten var bättre än väntat. Det fanns ingen uppvärmning så när jag var på rummet gällde det att tända lampor och ha TV:n på så att det alstrades lite värme. I början av veckan var det inte så soligt på dagarna då var det svårt att få träningskläderna torra. Snabbast torra blev de om man hade dem på till de i stort sett torkat. Längre fram i veckan var det mer soliga dagar och då torkade det på balkongen.

Jag hade bestämt mig för att försöka börja varje morgon med ett morgonlöp innan frukost. Så vid 6:30m tiden bar det av på en mellan 4 och 4,5 km runda. När jag kom tillbaka till hotelet var frukosten serverad. Jag passade på att äta riktigt ordentligt och ta det lugnt. Sedan gick jag upp på rummet och tog mig ett vil och lätt maten sjunka ner. Här passade också magen på att sköta sig.

Sedan blev det antingen en lång löprunda eller lång stavgångsrunda.

När det gällde löprundorna hade jag en GPS med en Cypern karta. Väldigt bra. Alla vägar, gator och till och med grusvägar eller bara 2 hjulspår var utmärkta. Flera dagar kollade jag in någon lämplig by att ha som mål. Sprang dit och tog mig en kopp cypriskt kaffe varefter det bar av tillbaka till hotelet oftast en lite annan väg.

Jag kände i början på veckan att energidepåerna höll på att sina. Mitt stora problem med energiintaget. så när jag åt middag så blev salladen överöst med olivolja, och om jag hade pita bröd till öppnade jag det och hällde olja och salt i det. Det hjälpte.

På onsdagen när jag kom tillbaka till Larnaca kom jag förbi en Lidell. Tänkte jag skulle handla en kola och sätta mig på strandpromenaden, men det fanns bara 6-pack som inte fick delas. Köpte i stället 1,5 liter 3% mjölk och en stor kanelbulle. Jag tror det här var den godaste lunchen på länge.

På kvällen gick jag på KFC. Det fanns ett anslag utanför med ett specialerbjudande som såg bra ut. Vad jag inte förstod var att det var ämnat för 2 personer. Men det mesta gick ner. 1 liter Pepsi, 8 kycklingvingar, 5 större bitar kyckling, 2 små skålar med kålslow, 1 amerikansk muffins och en påse med pommes frites. Jag var inte mer mätt än att jag sedan på kvällen kunde sätta i mig 0,5 liter kola till. Löpningen nästa dag gick jätte fint för då var tanken fylld.

De flesta dagar efter träningen när jag hämtat mig och duschat tog jag sedan en promenad till centrum, fram och tillbaka ca 3 km. Det här är inte medräknat i träningen.

Totalt fick jag ihop 135 km löpning och 9 timmars stavgång. Ingen stavgångsrunda var under 2 timmar. Totalträningstid blev 29 timmar, ca 2,4 gånger den normala veckodosen.

 

I dag var jag ute på första löprundan sedan hemkomsten. Det verkade som träningen gett effekt. Jag var ute drygt 2 timmar och sprang ca 1 km längre per timme än innan jag gav mig av.

Inga kommentarer: