tisdag 21 januari 2014

Ett mail betyder så mycket. I dag fick jag ett mail från en tjej som funderar på att ge sig på Marathon des Sables. Det är Petra Månström. Hon har en blogg och annat om löpning. Det är kul när fler vill ge sig på och upptäcka tjusningen med ökenlöpning. Jag kan inte annat än önska henne lycka till och hoppas hon vet vad hon ger sig på. Går man i mål är det en enorm upplevelse. För mig är det fortfarande det vid varje ökenlopp.

På min tid, det är nu 15 år sedan, hade jag ingen direkt att fråga till råds. Jag surfade runt på nätet samt pratade med invandrare från sydligare länder. Tänk vilket rikt liv öknen har get mig. Men det är i stort sett samma pirrande känsla när jag bestämmer mig för ett nytt ökenlopp. Sedan är planeringen innan också enormt spännande. Att undersöka vad man ska prova för energikälla den här gången. Ännu efter så här många ökenlopp har jag inte hittat det vinnande ultimata i den vägen. Inte heller är jag helt säker på om valet för fötterna blir det rätta.

Till exempel den här gången ska jag satsa på UK Gears ökenskor. Köpte den till Libyenloppet som blev inställt. Jag har inte riktigt sprungit i dem ännu. Och vädret där ute nu är inte lockande att testa dem. De har en speciell gummiblandning för värme. Funderar på att köra med dem lite på löpband, även om jag “hatar” löpband. Annars en väldigt bra sak med dem är att det finns ett par gaiters till dem som alltså är gjorda för skorna och sitter där de ska. Annars problem för mig med mina stora skor.

Inga kommentarer: