torsdag 13 februari 2014

Blod, men inget svett och inga tårar. Jag har sedan länge tröttnat på blodpuddingen som finns i affärerna. Förr var det späcktärningar och russin i dem. Nu är det en massa konstiga saker som ärtmjöl och jag vet inte vad. Ingen smak heller. Jag har länge tänkt att jag skulle testa att göra själv. Inga problem att hitta recept på nätet. Så i dag gjorde jag slag i saken. Hade köpt 1/2 liter blod. Visserligen inte gris dito men ox. I alla recept står det grisblod, men jag tänkte blod som blod. Jag hade i både russin, hackat äpple och späcktärningar plus kryddor. I stället för att göra det i form och alltså få pudding gjorde jag det i rakfjälster så att jag fick korv. Lättare att handskas med men också lättare att misslyckas om man inte passar det. Lätt hänt att korvskinnet spricker när det kokas. Det var en korv som sprack i slutet, men jag tog en smakbit av den och den var helt klart godkänd. Till nästa gång kan jag till och med ta lite mera kryddor. Den här gången följde jag för omväxlingsskull ett recept (nästan).

Så nu ska jag se om det regnar lite mindre och i så fall ta en liten löptur för att sedan komma hem till middag med stekt blodkorv med lingonsylt, husmans knäckebröd och mjölk. Kanske också supplerar med lite hemrökt fläsk.

Inga kommentarer: