söndag 5 januari 2014

Bra början och god fortsättning. Sedan jag sprang maran i Simrishamn i början av november har jag haft väldigt svårt att komma upp i distans igen. Huvudet har villat längre än benen så att säga. Jag har get mig av med goda föresatser men alltid slutat flera km kortare än tänkt. En del av orsaken har väl varit att smärtan inte riktigt gav med sig. Men det där med en dos acetylsalicylsyra tycks hjälpa. För att gå läkaren lite tillmötes har jag ändå dragit ner dosen. I stället för 2 piller på 500 mg tar jag och delar en 500-ing. Det är visserligen ingen delningsskåra på pillan men jag sticker en knivspets på den och smäller till. Den minsta biten tar jag på kvällen och den större på morgonen. Det är ju bara några dagar jag gjort så, men det tycks fungera. Smärtan är i princip borta, det är bara lite stelt ibland.

I fredags blev det en dryg halv mara och det blev det också i dag. Dagens runda gick till och med 17 sekunder snabbare per km än i fredags. Och ändå sprang jag med en stor kartong de sista 2 km i dag. Jag hade nämligen en packet att hämta ut och trodde inte den skulle vara så stor. Det är en solskyddströja som jag köpt inför ökenloppet i mars.

Träningen i går blev en dryg timmes stavgång. Jag ska försöka ta långrundor var annan dag. Det är en god föresats, så får vi se hur det går.

Träningsmängden totalt den senaste veckan blev också en bra bit över de önskade 800 minuterna.

Jag har också lite funderingar att åka till Cypern den sista veckan i januari för ett ordentligt eget träningsläger. Det är faktiskt väldigt billigt att åka dit just då. Om någon vill hänga med är det bara att hänga på.

Inga kommentarer: