onsdag 23 oktober 2013

Med rätt piller. Sedan loppet i södra Sverige har det inte gått så där väldigt bra med löpningen. Först tänkte jag att det var svårt att komma tillbaka efter en sådan ansträngning som det var. Men efter som tiden gick och det inte blev bättre, utan snarare sämre, började jag misstänka att det kanske kunde bero på att jag numera bara får 1 B-vitamin spruta i veckan. Men ändå alltså. Värken är ju nästan borta och att det går trögare är mera på ett stelt plan. Innan det stora loppet sprang jag långrundor på mellan 20-25 km och nu gick det bara med 15-16 km. Jag kunde inte förstå det här. Jag ska ju springa mitt första marathon sedan 2011 den 2 november (Österlen marathon). Det är nästan så jag började fundera på att inte starta, för så dåligt som det gått skulle det ta mig lång tid. För lång tid för ett marathon på “hemma plan” i alla fall.

Men så i går kom jag troligen på vad det är som varit fel. Jag tar ju en värktablett i förebyggande syfte på morgon och kväll. För några veckor sedan ändrade jag sorten. Jag började med percetamol i stället för ibuprofen. Jag tänkte värktablett som värktablett. Men när jag då kollade närmare deras verkningssätt visade de en markant skillnad. Ibuprofen är antiinflammatorisk vilket den andra inte är. Så i går kväll blev det skifte. Alltså jag har tagit ibuprofen vid 2 tillfällen, i går kväll och i morse. Jag var ute och sprang i dag på förmiddagen. Jag kom upp i drygt 20 km. Hade jag avverkat en 1/2 mara hade det blivit på 2,30. Jag var ute på “långrunda” (15 k) i måndags också och då tog det mig drygt 50 sekunder längre per km. Och mycket mer än 15 hade jag inte orkat då, jag fick verkligen kämpa för det. Och i dag var det helt annorlunda. Det var nästan snudd på att jag hade runners high vid några tillfällen. Nu ska det bara bli kul att komma hem och springa.

Det är rätt jobbigt det här med att helas tiden behöva hålla på och kolla och korrigera med mat och medicin. Fast det är ju lärorikt samtidigt.

Jag hade ju gått och beställt jättegeting juice från Nya Zealand, har använt det tidigare med gott resultat, och råkade ha ett par påsar vid långloppet i Skåne. Så jag tänkte att det var kanske bidragande till att det ändå gick som det gick där nere. Men märkte ingen effekt när jag fick den nya sändningen, till jag nu i dag sprang med rätt piller. Det var nästan så jag sprang snabbare andra timmen än första. Ska bli intressant att se hur nästa långrunda går.

Inga kommentarer: