tisdag 20 augusti 2013

Blå, blå, blåa sko – ahha. Och inte vilken blå färg som helst, utan neon blå vil jag kalla den. Ibland kan shopping vara upplyftande, men många gånger för mig är det nedslående. Det är svårt att hitta storlekar som passar. För ett tag sedan började jag fundera över att skaffa nya skor. Kanske något mellan speedskorna och mina vanliga “tung gung” skor. Så jag var inne på Löplabbet och skulle kolla.  Men här i Sverige ska man tydligen inte hålla på med löpning om man lever på stor fot. De säger att det nog finns i stora storlekar, men att jag måste välja vilken modell jag vill ha. Det är inte lätt att välja modell när man inte kan prova dem.

Men så ringde de från Löplabbet i dag och sa att de tagit hem en Addidas i storlek 14. Ja, jag fick ju bråttom att åka in och åtminstone prova skon. Det visade sig att den inte var så oäven. Den var lite tajt om vristen men i framfoten vidgade den sig så att jag har plats att så att säga vifta med tårna. vikten är ca 235 gram mindre än mina “tung” skor. Och de väger bara 15 gram mer än mina New Balance tävlingsskor.

Att lyfta 235 gram det antal steg jag tar på en mara åtgår det en viss inte oföraktlig mängd energi. Men på ultra tror jag nog att jag behöver “tung” skorna för stabilitetens skull.

Inga kommentarer: