tisdag 13 augusti 2013

Åter långt. Eftersom frugan legat på sjukhus i 5 veckor och jag varit ensam med kompis och han inte kan springa allt för långa rundor har det inte blivit några längre rundor för mig heller. Det längsta har väl varit på 1,5 timma men annars vanligast runt 1 timma.

Nu är frugan åter hemma och vår dotter har varit på besök några dagar vilket inneburit att hon kunnat ta kompis och jag ägnat mig åt längre löpning.

I söndags var jag ute på en tur på nästan 16 km. Km tiden blev den bästa sedan ryggoperationen, 7,35. Normalt inget att yvas över men för mig är det det. Det är i stort sett 1 min bättre per k. Tider här neråt har jag också haft när jag experimenterat med B-vitamin sprejen. Men så har det också hänt andra saker. När jag för några veckor sedan skulle hämta ut mera B12 ampuller visade det sig att läkaren hade skrivit ut recept på B6 ampuller som jag egentligen ville ha. För ca 3,5 vecka sedan tog jag 2 sådana och direkt försvann det mesta av min smärta. Och jag märkta att löpningen gick bättre. Det är väl inte så att löpningen går bättre för att jag tar B6 injektioner, men injektionerna gör att smärtan och stelheten blir mindre och i och med det springer jag bättre.

I dag var jag åter ute på en runda, drygt 12 km. Och nu nästan chockade jag mig själv. Till första tidkontrollen jag har var jag 2 minuter snabbare än i söndags. Och totala km tiden på hela rundan var 0,5 minut snabbare än i söndags. Men så sprang jag också i mina speed skor, de där minimalistiska. Tror jag ska skaffa mig ett par nya sådana.

Sedan var jag hos läkaren också i dag. Jag skulle dit efter ca 1 månad efter att jag tagit B6 injektionerna för att följa upp det och se vad vi skulle gå vidare med. Och nu har jag hittat en läkare som det går att prata med och som inte bara säger åt mig att sluta springa. Hon inser att de här injektionerna hjälper. Och jag ville då att det skulle göras försök med en mera intensiv terapi och inte bara en injektion och sedan nästa när jag åter mådde/hade det sämre. Sedan är det det med att jag sover men är lika trött på morgonen som när jag lade mig. Jag har ju sömnapné och apparat för det och har fått det kollat och där är det inget fel. Jag börjar tro att jag egentligen är utbränd efter jobbet. I så fall skulle B6 även kunna hjälpa. Och tänk hon var inne på samma linje. Vi börjar med att under 1 månad injicera B6 3 gånger per vecka för att sedan ta ställning till hur vi ska gå vidare med underhållsbehandling med injektioner. Kanske 1 per månad eller så. Halleluja.

Inga kommentarer: