lördag 2 februari 2013

Fripassagerare. Det har visat sig att jag med hem från Costa Rica fick en fripassagerare. Under tävlingen slog jag mig och fick ett litet sår under vänster knä. Det har sedan kliat av och till, och i ren reflex har jag varit där och kliat tillbaka. Men det konstiga var att när jag kliade/rev blev det ett nytt sår strax sidan om det gamla. De sista 2 nätterna innan jag gick till läkare kliade det så jag inte visste vad jag skulle göra. Försökte med diverse salvor, men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att ta en kylklamp från frysen och lägga på där det kliade.

Till slut bestämde jag mig för att så kunde det ju inte fortgå. Jag måste sluta att riva upp såret. Så här om dagen upptäckte jag att nu hade det vindlat iväg en röd strimma neråt benet. Man kunde känna att det var som en tråd under huden. Och i ändan på linjen var det lite tjockare. Så jag kontaktade vårdcentralen. Det var ju ingen där som visste något. De ringde till infektionskliniken för råd. Det slutade med att jag skulle där in. Först kom det en läkare och intervjuade mig och tittade på det. Efter en stund kom han tillbaka med 3 andra läkare. Jag var det stora studieobjektet för dagen. Sedan försvann de för att konsultera läkarböcker. Antagligen är det någon form av hakmask. Jag fick 7 piller som jag skulle ta direkt och nom det inte blir bra inom 1 vecka får jag höra av mig igen.

Jag skickade också ett mail till de som organiserat loppet för att höra vad de trodde det var. De skickade det vidare till loppets läkare. Där kom de också fram till att det var en form av hakmask, larva migrans.

Om nu de där pillren hjälpte direkt vet jag inte, men det har inte kliat i natt. Men i dag har det nästan fullständigt slagit ut mig. Jag är så slut och har inte gjort någon som helst träning i dag.

När det gäller nästa lopp, Rovaniemi, kan jag nog vara säker på att inte bli drabbad av något kryp så kallt som det lär vara där.

Inga kommentarer: