fredag 19 oktober 2012

Hercules. För ett tag sedan skaffade jag en hushållsmaskin. En OBH Nordic Hercules. Jag har länge drömt om en sådan, maskintypen alltså. Jag håller ju på så mycket med mat. När jag bakar matbröd blir det bortåt 9-10 kg åt gången. Hittills har jag stått och handsknådat det. Bra träning det också. Ler Fast maskinen orkade inte riktigt lika bra som jag. Jag delade upp degen i 5 satser. När jag höll på med fjärde satsen lade maskinen plötsligt av. Så därefter fick jag ta över och köra för hand. Men när den fått vila lite var den igång igen. Så då körde jag ihop en dubbel sats med pajdeg. Det gick bra.

Förra helgen gjorde jag också ca 7 kg korv med maskinen. Det är fest i löparklubben i morgon och jag står för masten. Hemgjord lättrökt korv med ugnsrostade grönsaker, hembakt bröd till. Jag till och med gjorde vegetarisk korv. Korven gick helfint med maskinen. Inga avbrott.

En gång skulle jag vispa ihop äggvita och provade Herculesen. Men det var ingen succé. Jag gick över till den lilla handvispen i stället. Det gick bättre och fortare.

Totalintrycket är att det faktiskt inte så dumt med maskinen, behöver inte hela tiden handjaga.

Inga kommentarer: