söndag 24 juli 2011

Kroppen mot knoppen igen. Knoppen vill mer än kroppen. Jag fick (naturligtvis) jobba i går också. Snackade med kunden att i dag skulle jag ut och springa, och förhoppningsvis en rejäl runda. Då gick kunden och kollade in en runda på datorn. Kom tillbaka med en utskrift på en runda på 33 km. Härligt sade jag. Det skulle vara precis vad jag behöver.
Men i dag när jag ätit frukost och efteråt vilat lite till, och gjorde mig i ordning för turen tänkte jag att jag nog borde ha en plan B. Det var ju länge sedan jag sprang över 25 km. Och med 70 timmars jobb förra veckan och ca 55 den gångna är inte orken på topp. Jag började lufsa iväg och hade 2-3 km på mig att bestämma hur jag skulle ha det. Men innan jag hade kommit fram till punkten där jag skulle göra mitt val var valet gjort. Skulle jag gett mig ut på 33 km hade det varit kanske 13 km med pest och pina. Jag ville ju ha lite krafter kvar efteråt. Inte för att jag skulle göra något annat efteråt än att slappa och slagga.
När beslutet var fattat kände jag mig lugnare. Vid vändpunkten in mot Oskarshamn hade jag bara avverkat dryga 7 km så jag fortsatte en bit till. När den vägen kom fram till E20 och det inte fanns någon fortsättning på andra sidan vände jag tillbaka och sedan ner mot stan. Jag kom bara upp i dryga 13 km, men efter omständigheterna kändes det som lagom.
Förra bloggningen hoppades jag på en ordentlig runda den kommande helgen, men oj vad jag bedrog mig. Det blev en runda, men inte mer än 7,5 km. I stället blev det bortåt 70 timmars jobb den veckan.
Jag hoppas den här arbetsbelastningen snart tar slut. Jag mår inte bra av att inte springa mer än 10-15 km per vecka. Och ibland inte ens det. Jag vill/måste åter komma upp i 70-80 per vecka med långrundor på 25 km och däröver. Jag har successivt under åren slutat med saker eller avstått saker för jobbets skull, men löpningen vill jag inte sluta med. Den har blivit så betydelsefull för mig. Men som nu med minst 3 månader med lite spring det är på gränsen. Det är snart så att det är antingen jobbet eller löpningen. Och det är inget svårt val.

1 kommentar:

Stefan Manning sa...

Helt rätt. Löpningen går före jobbet. Ett enkelt val även för mig. Jag behöver ligga på minst 55-65 km/vecka har jag konstaterat. Tänkte i detta få till en transportlöpning till jobbet en gång i veckan. Skall Du köra Bislett 24H i november?