lördag 26 mars 2011

Längre och längre dag för dag. I går fredag gjorde jag en av de längsta rundorna på ett tag. Jag avverkade hela 10,5 km. Tiden ska vi inte tala om. Men som ultralöpare är det viktigaste att träna kroppen av hålla på länge, även om det tar emot.

Något annat som var positivt var att jag hade lust att laga något extra till middag. Jag har annars inte varit speciellt inspirerad till storverk. Men i går med tanke på att det var våffeldagen kom lite inspiration krypande. Som förrätt gjorde jag vars en våffla som jag lade en klick crème fraiche på mitten, doftade över lite torkad dill. Toppade fraichen med en klick rom. Runt den här kullen lade jag sedan 6 skalade räkor.

Som huvudrätt stekte jag 2 tjocka skivor lammstek med ben. Jag smälte smör i en panna, lade i 4 skivor lime som var skurna i fjärdedelar samt 5 klyftor vitlök i skivor.  Lätt lammet puttra häri en stund.

I ett fat tömde jag en burk bondbönor, 3 tomater i klyftor, en näve råa sockerärtor. Sedan lade jag lammskivorna över, lime-vitlöken på skivorna och lätt smöret rinna över det hela. Det hela kom in i ugnen i 150 grader 0,5 timma.

Sedan lyfte jag upp lammskivorna och lade i 2 avokado i klyftor och ett mini salladshuvud också i klyftor. På med lammet igen och in i ugnen medan vi åt förrätten. Lätt ljummen avokado är rätt gott och lite kraftigare sallad som ljummas är hur saftigt som helst.

Till efterrätt hade jag vispat lite grädde som smaksattes med lite limesaft, vaniljsocker och socker. Sedan tärnade jag 1/3 banan  och blandade i. Tog ca 2 dl djupfryste jordgubbar som grovhackades och blandade i. Lade upp röran i skålar och ställde i frysen. Gräddade ett par våfflor som beströks med mörkchoklad innan de svalnade. Skålarna togs upp från frysen och lite choklad revs över varvid de ställdes i kylskåpet innan vi började äta. Vid serveringen tog jag ett par-tre våffelhjärtan och ställde på kanten i skålen.

Dåligt samvete för frosseriet? Nej, jag hade ju trots allt masat mig runt några km innan.

Jag vet inte vad det beror på men på senaste tiden har jag inte varit så där jätte förtjust i potatis och ris. Många gånger har jag hellre lust till en matigare sallad eller bara grönsaker till en köttbit eller fisk.

I dag tror jag det blir helt löpfritt. Det är nog till viss del trötthet efter förra veckans 84 timmars jobb som sätter sina spår. Så i morgon hoppas jag få till ytterligare en bit.

Inga kommentarer: