onsdag 2 februari 2011

De 100 GPS punkterna. I fredags fick jag routen för Libyen. Tack vare programvara behöver jag inte sitta och lägga in alla punkterna för hand. Det var en fil som jag bara importerade till programmet, och sedan överförde till min GPS. Smidigt och lätt.

Men till en början var jag lite besviken. Programmet räknade ju ut sträckan totalt från punkt till punkt. Det var ju sagt att det var ju sagt att totalen skulle bli bortåt 220 km. Men programmet sade att det bara var 198 km.

Jag har ju ingen karta över området, och jag vet förresten inte om det finn att skaffa till apparaten. Men så hittade jag ett tillägg till programmet. Något som heter “BirdsEye”. Satellitbilder att lada ner över områden man vill. Och efter att ha gjort det för “Libyan Challenge” var jag inte längre orolig över att inte komma upp i en bit över 200 km. Det är ju inte alltid man kan eller bör gå raka vägen mellan punkterna. Det kan ju vara enklare att följa en dal eller att gå runt en klippa. Ja, de här bilderna kommer att hjälpa mig otroligt.

Skärmklipp routen 2011Skärmklipp birdseye Liobyen 2011

Här ser ni hela routen. Och på satellitbilden ser ni vägen mellan lite klippor. Sand och mer sand.

De sista 20 km ca är över ett stort “fält” med sanddynor så långt ögat kan nå. Det kommer att bli jobbigt.

Frugan frågade mig här om dagen om jag hade någon plan för loppet. Nej sa jag, det är bara Sickan som har någon plan.

Fast jag har ju försökt tänka hur jag ska lägga upp det. Kanske ta 60 km bitar. Efter varje 60 km en bättre paus, eller 80 först och sedan 60. Det beror helt på hur jag känner mig.

Inga kommentarer: