tisdag 4 januari 2011

 

Den bästa tid är nu… Inga myggor eller flugor som kommer in i munnen eller ansiktet när man är ute och springer. I dag blev det 20,33 km med ca 9 kg packning och en temp på ca 10 grader minus. Fast det kändes rätt tufft i dag. Det var tredje dagen på rad med en längre runda. I går hade jag drygt 16 km, och inte nog med det- på eftermiddagen var jag dessutom på gymmet och lyfte och drog lite. Och när det gällde rundan gjorde jag något revolutionerande. Jag sprang en av mina invanda rundor, men jag sprang den baklänges. Ibland är jag så trött och less på rundorna och jag har ibland tänkt ta en av dem baklänges. Men det har suttit långt inne, men nu blev det gjort.

För morgondagen har jag redan bestämt att det får bli en vilodag. Jag märker att det tar enormt hårt att ta sådana här pass med packning speciellt. Får väl begränsa mig till 3 dagar eftervarandra med långpass och sedan däremellan åtminstone 1 vilodag. Åldern tar ut sin rätt. Få se hur det blir från nästa vecka när jag börjar jobba. Kanske det bara blir 3-4 pass i veckan.

Morgondagen kanske jag ska ägna lite åt att börja plocka fram det som jag verkligen ska ha med på Libyen äventyret. Jag vet att det blir lite plockande fram och tillbaka innan det slutgiltiga är samlat. Det kommer att bli en hel del vägande av saker.

Här om dagen hittade jag mina hemgjorda gaiters. Jag trodde att en av dem var borta. Nu gäller det att komma på något snitsigt sätt att fästa dem bak på skorna.

När det gäller pemmikan som jag skrev om här om dagen, har jag gjort en variant till. Den är fiskbaserad. Om nu det också kan kallas pemmikan eller om det heter något annat då. När jag var på Island tidigare förra året köpte jag lite torkad fisk som de berättade att de hade som proviant på turer. Jag har hittills bara använt det som tilltugg till en whiskey då och då. Men nu körde jag bitar av det i mixern tillsammans med jordnötter. Jag saltade lite, rev i lite limeskal som smaksättning och har fuktat det en del med limesaft. Sedan har det fått torka. Det hela blandas sedan upp med ghee till angenäm styrka och smak.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag bara smyger in och läser lite om hur det går med sablarutmaningen, men dålig på att kommentera. En god fortsättning på 2011 önskas.