lördag 6 november 2010

Marathon redy på en vecka? Efter maran i Polen och alla jobbresor var jag ju inte i allra bästa form. Jobbet i Norge där jag fick hamra och slå på bultar med mera gjorde att jag fick ont i axeln. Kändes som om jag hade feber, men så icke. Så bestämde jag mig för att när jag skulle ner till Skåne på lite familjebesök, så skulle löparskorna få bli hemma. I måndags var det dags igen att spänna på dem. Det var minst sagt lite trögt. Det blev dryga 19 km. Men som jag säger, utan de tunga passen skulle jag inte få de upplyftande passen. Så det var bara att bita ihop. Det är ju också det att när det nu blivit kallare och man har mer kläder på sig blir det ju tyngre. Dels kläderna men också att svetten blir kvar i kläderna.

I onsdags var jag ute igen. Redan i bilen hem från jobbet spratt det i kroppen för att jag skulle ut. Och det var ju ett bra tecken. Men den känslan fanns ju bara under några km. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnare än i måndags redan från början. De sista åtminstone 5 km skrek kroppen av smärta. Sedan det blivit kallare är jag mycket stelare och har mera ont i kroppen. Men skam den som ger sig. Det är baras att bita ihop och lubba på. Rundan gick något snabbare än i måndags. Kanske lite för att jag sprang mera jämnt. Jag insåg att det var lika bra att dra ner på tempot i stället för att försöka hålla sommarfarten. Kilometertiden blev bättre än i måndags.

Och så i går fredag. På väg hem från jobbet var det samma glädje över att jag skulle ut. Jag tänkte mig egentligen lite an runda bortåt 25-27 km, men insåg mina begränsningar. Samtidigt blev det lite nya vägar, vilket kompis satte stort pris på. Mot slutet var det verkligen så jag fick uppbära alla krafter jag hade. Men resultatet blev ändå bra. Distansen blev drygt 21 km och det med en kilometertid som var veckans bästa. Jag sprang 2 km längre än de andra gångerna i veckan och totaltiden blev kortare.

Så till rubriken på denna blogg. I morgon blir det naturligtvis åter igen en långrunda, kan det bli bra tid tro. Jag har lite funderingar på en mara nästa helg. Och det i Bromölla. Jag ska nämligen ut på jobbresa igen. På kvällarna kan det bli mycket vila, och på nätterna hyfsat med sömn. Så om jag mår bra blir det ett lopp till, årets i så fall fjärde mara.

Inga kommentarer: