tisdag 13 juli 2010

Japp! Jag är i "kapp". 30 grader plus och 14 km. Det som fick mig ut var att jag fick lite nya grejor. Jag hade beställt ett par sleeves och ett nytt vätskesystem. Vätskesystemet är det mest intressanta. Jag lär ju inte få någon hjälp vid loppet i Skåne så jag planerar för helt solo.
Vätskesystemet är en väst med en blåsa på 3 liter samt möjlighet till 12 liter utrustning. Blåsan är en 2 sektioners med en blandningsventil. Blåsan är fördelad på 2 respektive 1 liter ca. Och då hade jag tänkt att i 1 litersutrymmet ha sportdryck. Tänkta att ha extra kraftig energidrycksblandning för att kunna blande när jag dricker genom ventilen. När jag behöver fylla på med vätska kan det kanske räcka att fylla på vatten var annan gång och var annan även sportdryck. på det sättet kan det kanske gå fortare med påfyllandet.
Nu när jag testade den första gången pytsade jag bara i en massa vatten och gav mig av. Men jag kände mig bra mör innan jag var hemma. Det tar ordentligt att träna så hårt som jag gör nu.
Men vad säger ordspråket, "ska man vara fin får man lida pin". Det är väl något liknande med om man vill att det ska gå bra på en tävling får man lida innan. Jag har kommit dithän att jag har svårt att få ner mat. Känner mig inte hungrig. Men jag vet att jag måste pressa i mig en del.

Jag har också tänkt en del på energiintaget under tävlingen i Skåne, och kommit fram till att jag måste ha i mig mellan 500-700 kcal i timmen. Det mostvarar en hel måltid i timmen. Men som tur är finns det energitäta saker att ta till. Ska nog också planera att ha en hel del mer eller mindre flytande saker att inta. Dels är det lättare att få ner men också lättare att tillgodogöra sig.

Inga kommentarer: