lördag 30 januari 2010

Nu får det räcka. Jag tror inte jag någonsin varit med om en så långvarig och djup vinter som den här. Nog för att det varit perioder med kallt och snö, men inte så här länge. Dag efter dag med 10-15 minusgrader.

Den senaste veckan har jag kört hårt. Jag har fått ihop 81 km. Om det inte snöat så mycket i onsdags hade det antagligen blivit några kilometer till. Jag var uppsatt på att springa åtminstone en bit över 10 km. Men det snöade fortfarande när jag kom hem från jobbet. Jag gav mig ut, men det var inte mycket som var röjt. Bara på kyrkogården. Döingarna måste ju kunna ta sig fram.

Vad jag annars också märkt den här veckan är att min puls skenar iväg. I början på veckan var det inget, men speciellt i fredags märkte jag det. Alltså när jag kör långpass på långpass. De första 3-4 km var det som vanligt. Sedan var jag uppe i puls på 170-180. Och jag som har en maxpuls på ca 166. När pulsen kom dit upp försökte jag ta det lugnt lite. Det behövdes inte många gåsteg förrän den var nere i runt 120. Jag funderade mycket på det här på turen. Temperaturen låg på över 10 minus, så jag sprang med masken som vanligt. Tycker ju inte att den ger så stort motstånd, men jag tänkte att kan den ha någon inverkan. När pulsen var där uppe fortsatte jag springa, men tog av mig masken. Det dröjde faktiskt inte länge förrän pulsen sjönk något. Alltså hade det med syreupptaget eller syresättningen att göra att pulsen rusade. Men vid den här temperaturen vågar jag inte springa utan mask. Min sömnapné hade ju också med syresättningen att göra. Jag börjar faktiskt tro att alla mina svårigheter vid löpningen har med syre till musklerna att göra. Är det någon som vet om man kan mäta syresättningen i musklerna?

Inga kommentarer: