fredag 22 januari 2010

En välbehövlig löparvila. Jag var på jobbresa till England här i veckan, ingen löpning. Jag sprang långrunda förra lördagen och sedan inget förrän i dag. Och det märktes att jag låtit kroppen vila från löpningen lite. Det kändes så lätt att springa på något sätt. Jag sprang på som det kändes bra till och så kollade jag  GPS:en ibland. Ja, det gick hyfsat fort. Jag var ofta nere under 6 minuter per km. Fast sluttiden blev inte mer än 2-3 sekunder snabbare per km än i lördags. Kompis var ju med och jag tyckte han tog fler lyfta på benet stopp än  han brukar. Sedan blev det en del trafikljusstopp också. Det gäller att hitta så många ursäkter som möjligt till varför det inte gick snabbare. Men det blev ca 4 km längre och jag kände mig bra mycket mindre trött. Så jag är tämligen förhoppningsfull inför loppet i Slovenien. Ska ta och skriva ut en tabell med hur långt jag ska ta mig per halv timme för att klara maxtiden. Då kan jag se hur jag ligger till, före eller efter. Tänker se till att försöka ta det lugnt, inte “rusa” och bränna ut mig. Huvudsaken är att klara det.

Här i veckan fick jag också klart med att jag ska ner till min “hemstad” och hålla föredrag om min löpning i mars. Det ska bli både kul och nervöst. Frugan tycker det är så festligt att jag får fri bana att berätta om min löpning och få betalt för det dessutom. Hon är bara trött på att höra alla mina berättelser och planeringar. Nervöst på så sätt att det kanske kommer några gamla skolkompisar och lyssnar. Jag ska hitta på en titel till föredraget och några meningar som lockar publik så att säga. Faktiskt fick jag en vision när jag sprang i dag med ett förslag till en mening.

Det är kul det här med mina visioner. Det är ett tecken på att jag har det bra när jag springer. Det är när jag springer långt och känner mig inte helt utmattad utan springer avslappat. Plötsligt kommer det en bild av något som jag kanske haft i bakhuvudet och funderat över, eller den stundande middagen. Jag fick också en vision om en grej till middagen i kväll. Det är skönt att känna att jag är på G.

Inga kommentarer: