onsdag 30 december 2009

Slutet gott allting gott. Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag. Det är det där med julstressen och att jag ju nu kommit igång och tränat ordentligt.
Veckan innan jul var det meningen att jag skulle jobba sista dagen på fredagen, men så blev jag kallad på ett jobb i södra Sverige hela veckan. Och inte bara vanligt jobb, utan en ”del” övertid. En dag jobbade jag till midnatt. Ja, då blir det ju inte så mycket springande.
Sedan jobbade jag på måndagen i julveckan för att få undan en massa pappersarbete. Sedan tänkte jag börja springa utav bara den. Men hur tror Ni det kändes när jag vaknade på tisdag morgonen. Tjockt i halsen, rinnande näsa och nysningar. Inte att tänka på att springa – Frustrerande. Men efter ett par dagar var det värsta över och jag började lunka på. Det har sedan blivit riktigt långa rundor, 18-20 km. Faast lite tungt med tanke på vad jag ätit och inte minst druckit under juldagarna. I går blev det 20,5 och i dag 19,6. Men i dag känns det riktigt urlakat. Jag tror inte det finns en enda kalori kvar från julmaten. I dag var det också 14 minus när jag gav mig iväg. Det är svårt det där med att klä sig för kallt väder. Jag var nog för varmt klädd för jag svettades en hel del, för att mot slutet när det var tungt och jag gick mer kände mig nästan lite kall. Egentligen ska man nog inte ha mer kläder än att man känner sig komfortabel och inte svettas för mycket. Svettas man mycket och blir genomblött hjälper ju inte kläderna så mycket.
Nu tror jag att jag ska hålla upp med springandet för i år, och troligen även nyårsdagen. Kroppen ska få lite löpvila och i stället kanske det blir ett par promenader. Man måste ju se till att låta kroppen återhämta sig.
Jag har också fått allt klart med loppet i Slovenien i februari. Det har visat sig att jag kommer att vara ”Grand Old Man”. Inte trodde jag att jag så definitivt skulle vara äldst på loppet. Den som är förre mig är 7 år äldre och sedan är väl de flesta 70-talister, totalt ca 37 deltagare. Det ska bli riktigt spännande. Jag bryr mig inte om vilka tider jag gör, bara jag klarar maxtiderna de olika dagarna. Nu har jag 6-7 veckor på mig att hårdköra, så jag hoppas inte det kommer någon jobbresa emellan. Jag är nu ledig till den 7 januari, så till dess hinner jag väl göra några rundor till.
Jag har också kalkylerat tider med hur jag springer nu och vad jag bör prestera där nere. Jag kommer inte att ha allt för mycket marginal tror jag. Nu på vintern har man ju en massa kläder på sig och det gör lite extra vikt som saktar ner, och kylan saktar också ner en del. Kroppar rör sig ju snabbare ju varmare det är. Och det gäller väl i viss mån människokroppar också.
Nu hoppas jag alla får ett bra slut på det här året och att nästa år börjar och kommer att bli bra – både löpmässigt och på andra sätt.

Inga kommentarer: