lördag 28 november 2009

Klubbmästerskap. I dag var jag med och sprang klubbmästerskap. Och vinnaren blev…..inte jag. Men det kunde lätt hänt.
Jag började med att värma upp på lite drygt 5 km med kompis. Han gav sig naturligtvis inte. Så fort jag lade ihop morgontidningen så stod han mitt på köksgolvet och råskällde på mig. Jag hade ju tänkt värma upp och då kunde jag lika gärna göra det med honom.Det var inte en tävling där snabbaste löparen vann. Det gick till så att vi skulle springa en given sträcka och så skulle vi gissa vilken tid vi skulle få på den. De sa att sträckan var 1,8 km, vi sprang den först för att kunna hitta och vi fick inte ha några klockor. Det var en runda med en lång nerförsbacke, men även en lång tuff uppförsbacke. Den gick runt Uppsala slott. Vi skulle springa den 3 varv, alltså 5,4 km. Och eftersom jag ju inte är i form tänkte jag, och inte är speciellt bra på uppförsbackar, att jag får nog räkna bortåt 7 minuter per km. Kanske dra av lite för att det är tävling. Annars när vi haft sådana här upplägg har jag varit allt för optimistisk. Så jag drog till med 34.50. Jag sprang för allt vad jag var värd. Jag fick gå lite i uppförsbackarna, och sista varvet var kämpigt. Döm om min förvåning när jag kommer i mål och får beskedet att jag sprungit på 29.34. Men också att banan nog inte var så lång som de sagt. Efterkontroll visade att den var ca 1,7 km. Men ändå alltså, över 5 km och tiden under 30 minuter och det med lite gående. 5.47 per km. Det här var bättre än att ha vunnit gissningstävlan.

Inga kommentarer: