söndag 21 juni 2009

Nya skor. De nya skorna som jag nämnde kom i slutet av veckan. Trots att det regnade var jag ju tvungen att ta en kort test runda med dem. Det är ett udda märke som heter UK Gear.
De kändes direkt lättare än de skorna jag hade. Direkt som skorna kom jämfört med mina gamla som de var, skiljde det nästan 100 gram per sko. Det är inte lite det. Men när jag tog bort inläggen i de olika skorna och jämförde var det 40 gram per sko. Det som jag mistänkte skulle kunna vara ett krux var att de var smalare.
Under sulorna har jag en längre tid haft en ”sned sula”, den är tjockare i utsidan. Första rundan tog jag den i skorna. Men då var de nästan något trånga i bredden vid framfoten.
Nästa dag blev det en tur utan ”snedsulan”. Det fungerade fint det med. Nu var de inte snäva över framfoten. Dagens runda på 14 km var också med de nya skorna, och det var inte tokigt alls.
Det är en härlig stuns i dem. De är framtagna i samarbete med engelska militären. Men på inget sätt några otympliga militärskor. De ska vara gjorda för tuff löpning och många mil. De är både asfaltskor och terrängskor. Det är bra mönster på sulan.Den här firman har sedan speciella skor som jag inte sett någon annan ha. Vinterskor, som är med gummiblandning i sulan för vissa temperaturer. Ökenskor som är lämpade för varmare löpning. Ingen annan skofabrikant har jag sett ha det här. Sedan tror jag inte att de kommer att ändra på så mycket framöver, som militärsko tror jag den i princip är färdigutvecklad. Och det med att skofabrikanterna håller på och ändrar från år till år vet jag många som retar sig på.

Inga kommentarer: