söndag 22 februari 2009

27,5 km. Dagens runda var som att springa i lättmjölk. Det snöade hela tiden, tätt snöfall med små flingor. På vissa ställen var det plogat men på nästan lika många bitar var det inte. Och när det var inte fick jag pulsa fram i drygt 5 cm lössnö. Det var en sådan där surrealistisk känsla. Vad i hela fridens namn hade jag där ute att göra.
Det kändes bättre än förra söndagen. Jag funderade faktisk skarpt på att förlänga rundan till 30 eller drygt. Fram till 20 var det inga problem. Där jag kunde sprungit rakt fram och fått till det längre valde jag tack och lov att vika av. Tänkte att om det fortsätter att gå bra kan jag lägga på lite längre fram. Men efter 20 började det ta emot, så det var tur att jag gjorde som jag gjorde. För att inte snacka om hur det kändes efter 25. Det var på ren vilja jag tog mig hem. En orsak till att det var tungt mot slutet var naturligtvis att jag sprang på bara vatten. Och jag som tidigare ansåg att jag inte skulle orka springa så långt om jag inte hade sportdryck.
Jag tror också att jag har mindre blodsockerfall nu när jag inte dricker sportdryck hele tiden. Tidigare fick jag ibland sådana där tok sug efter choklad, men det är ett tag sedan nu. Jag var på ÖB i veckan och tidigare köpte jag alltid en chokladkaka som jag vräkte i mig på vägen hem. Visserligen stod jag och kollade på chokladen, men så slog jag mig på fingrarna och sa åt mig att jag inte behövde något godis. Och ändå var det inte sportdryck som bestod av så mycket socker utan mera rena kolhydrater.
Det första jag gjorde när jag fått av alla blöta kläder var att ställa mig på vågen. Jag har väl reducerat mig med nästan 4 kg sedan början av året. Juicekuren satte nog fart på det hela. I fredags gjorde jag faktisk en light dag. Jag åt ingen lunch utan tog bara en dos juice, och till middag blev det soppa. Ska se om jag kan göra något sådant en dag i veckan.
Väl hemma smakade det helt fantastiskt med några mackor av mitt eget bröd och en rejäl dos kaffe.
Efter det tog jag mig en halv timme på min spikmatta. Det är fantastiskt vad det är skönt att ligga på den. De första 1-2 minuterna är det lite jobbigt (det gör ont) men sedan är det mera som en varm känsla och jag slappnar av. Många gånger är det så att jag somnar en stund på den. Man ska kunna ligga på den direkt, men det har jag inte klarat av, då gör det för ont. Så jag måste ha en T-shirt på mig. Någon riktig fakir är jag väl inte.
Nu ska jag ner och kränga en mäktig fastlagsbulle som frugan bjuder på. Hon och jag har olika åsikter om huruvida jag behöver gå ner i vikt eller ej. Men blir jag bjuden på en sådan bulle kan jag ju inte låta bli, och det är ju inte hälsosamt för frugan att behöva inmundiga 2 stycken. Jag får väl ta en extra runda i veckan.

Inga kommentarer: