måndag 12 januari 2009

Livet rusar vidare, och jag lufsar på. Förra veckan blev det hele 57 km, och i går började jag den nya vecka med 20,5 km. Normalt brukar jag ta vilodag på måndagar, men jag kände mig ”pigg” och gick på gymet. Tänkte försöka springa i morgon. Ska se om jag inte kunde komma upp i ett ordentligt km antal denna vecka. Jag har faktiskt lite löpsug. Hoppas jag inte förivrar mig.
Det är också så att jag känner ett stort behov av att ha något stort äventyr att lägga upp till. Visserligen berättade jag att jag anmält mig till Täby Extreme Challenge (100 miles), och sedan har jag ju Sydafrika i höst. Men jag har riktigt fått äventyrssjukan. Jag mår mycket bättre när jag har ett sådant där självförsörjande lopp på 230-250 km på en vecka. Det är min grej helt enkelt. Och ett om året tycks inte räcka för mig längre. Men vad gör man inte för att må bra.
Sedan håller jag också på att mentalt ladda upp för att försöka reducera kroppsvikten. Inte så att jag lagt på över julhelgen eller så, men över hösten när det inte blev lika mycket löpning lade jag väl på en 2 kg. Annars om åren brukar jag nog också lägga på ett par kg under den mörka årstiden. Och nu tänkte jag försöka göra slag i saken och få bort minst 5 men helst 10 kg. Jag har haft den här önskan innan också men inte riktigt fått motivationen för jag ville ju äta för att orka springa. Men nu verkar det som om löpningen går lite smådåligt så då gör det inget om jag får plåga mig lite extra. Skulle jag lyckas göra en sådan reduktion och det sedan ger resultat med löpningen skulle det nog ge en extra kick med löpningen.
Naturligtvis kommer det också att göra sitt på resultatet med löpningen. Och ska jag ut på sådant där självförsörjande lopp är det ännu roligare om jag kunde reducera bort det jag ska bära.
10 kg reduktion och 5 timmars löpning i farten av 8 km/h motsvarar 423 kcal mindre i förbrukning och alltså så mycket mindre att stoppa i sig. Och för 100 milaren skulle det innebära minst 1600 mindre kcal.

Inga kommentarer: