söndag 25 januari 2009

28,7 km!!! Så långt har jag inte sprungit (varit ute) sedan innan jag åkte till Tyskland. Tiden nämner jag inte. Att träna långlöpning handlar mycket som sagt om att träna sig i att hålla på länge. Dagens runda var en sådan där surrealistisk runda, det var blött och slask så till den milda grad. Till slut gav jag upp med att försöka undvika de värsta pölar. Det var till att bara ge sig ut i det. När jag kom hem var jag blöt rakt igenom, skorna chippade.
Jag hade musik i dag. Det kanske gjorde det lite lättare, och ibland skrålade jag för full hals till musiken.
När jag kom hem tog jag först 0,5 liter återhämtningsdryck. Sedan lade jag mig på min spikmatta en halv timma och slappnade av. Efter det satt det fint med ett par baljor kaffe och några mackor. Nu har en sådan där härlig känsla infunnit sig i kroppen.
I går hade jag tänkt vara ute ca 2 timmar, men jag var tillbaka redan efter 45 minuter. Dels snöade det kornsnö som kom i ögonen och så blåste det en del. Fast det som avgjorde det hela var att jag behövde gå på toa. Och vädret var inte sådant att det var läge för att uppsöka en buske.TEC, 100 milaren i Täby, har på sin sida frågor om hur mycket energi folk tror man gör av med under ett sådant lopp samt hur mycket de tror man får i sig. Det är skrämmande vad folk är okunniga om det nu är deltagare som svarat på enkäten. 40% av de som svarat tror att man gör av med mer än 21000 kcal, och 54,5 % tror att man tar in ca 6000 kcal. Ja, jag kanske kommer upp mot den förbrukningen men de flesta väger något mindre än mig så jag säger att de flesta kommer att ha en förbrukning runt 16000 kcal. Men hur folk tror att de ska kunna springa ett sådant lopp med en sådan förbrukning och bara ta in 6000 kcal begriper jag inte. Det är skrämmande. Det är detsamma som att inte äta på 5 dagar och sedan ut och springa. Nej, det gäller att äta från början. Äta något en gång i halvtimmen, förutom sportdryck. Att äta när man blir hungrig, då är det för sent. Och kanske ett par gånger under loppet äta något rejälare.

3 kommentarer:

Magnus sa...

Tänkte bara skriva att jag följt din blogg ett tag. Imponerande mängd du samlar på dig. Själv springer jag kortare sträckor och är inte i närheten av din träningsmängd. Kör hårt!

Oliver Sture sa...

Hej, Gunnar!
Jag har också följt din blogg ett tag och är väldigt nyfiken på fenomenet Ultralöpning. I min blogg om löpning under rubriken "Hedrande utmaning" finner du en utmaning till Desertrunner. Skulle vara kul om du antog den kastade handsken.

Oliver Sture sa...

Ursäkta!
Länken går till min profil. Du kan förstås komma vidare från den till min blogg, men enklare är att använda direktlänken: http://www.ordskav.se/