torsdag 13 november 2008

11 km.
Jag har tagit ett par dagar ledigt från jobbet, men med visst hemarbete. Ska försöka komma upp i distans igen. Det är flera veckor sedan jag var uppe i minst 70-80 km på en vecka. Dessutom är jag gräsänkling. Det är bara jag och kompis hemma.
Jag började på förmiddagen med 11 km lätt löpning. Det duggregnade lätt men var nästan vindstilla. Det var jätte skönt och jag tog det riktigt lugnt. Kände att det inte var läge att försöka jaga upp farten. Det har blivit lite mycket jobb på sista tiden.
I går lämnade jag in bilen på service i andra ändan av stan. Jag ska hämta den i morgon och hade tänkt springa dit, så gör jag 2 flugor på smällen. Det lär bli bortåt 18-20 km.
Här på eftermiddagen tappade jag också upp bortåt 20 liter äppelvin jag gjort. Eller man kan kanske kalla det för stilla cider. Jag har låtit äppelmust jäsa utan tillsats av socker till det jäst ut. Sedan lät jag det stå och klarna, för att tappa om det. Innan jag tappade det på flaskor har jag eftersötat det, annars skulle det vara för surt att dricka.
Det är rätt skönt efter att ha varit ute på en lång runda att ta sig ett kallt glas av det här. Sedan ska jag nog också göra en eller ett par flaskor av en kryddig variant. Jag tar en flaska av det här och stoppar ner en kanelstång, ett par nejlikor, lite kardemumma och eventuellt lite spansk peppar. Tillsätter lite mer socker och låter det stå ett par veckor. Det är jätte gott när man varit ute på vintern och värma sig med. Lite åt glögg hållet.
När jag nu hade tömt damejanen kunde jag sätta en sats öl till bryggning, 22 liter. Det är också något som är gott efter en löptur eller när man kommer trött hem från jobbet.
Tro nu inte jag är alkolist, men i måttliga mängder är det inte större fara. Och jag tror också det är bra för löpningen med lite alkohol för att slappna av musklerna efter en tur.

Inga kommentarer: