fredag 3 oktober 2008

In the mood.

När der gäller att springa längre sträckor måste lusten att springa också vara där. Den här veckan är frugan på mässa och jag har inget att passa på kvällaren. Jag planerade sedan länge att det skulle vara ett ypperligt tillfälle att springa långt flera dagar i rad, med början på onsdagen. Onsdagen kom och det blev gråare och gråare. På eftermiddagen regnade det. Men den riktiga lusten att springa infann sig inte. När jag kom hem från jobbet åt jag direkt, och sedan var jag indisponibel för löpning så att säga. Men kort därefter märkte jag att det inte regnade längre. Hade jag nu varit riktigt upplagd för en runda hade inte regnandet spelat större roll. Det gäller bara att klä sig efter omständigheterna. Och det kan ju vara bra att träna även under sådana omständigheter, för när det är tävling är det inte alltid som solen skiner.
I går kom jag dock ut på en runda, 21 km. Och i dag tog jag ledigt från jobbet och tog samma runda igen. Men det här med att inte dricka sportdryck tror jag blir tufft. Eller också är det bara i början.
I går gick det rätt bra. Det gick fint i nästan 1 timma och sedan kom det en down period på ca 45 minuter och sedan var det hyfsat igen. I dag gick det bra i 45 minuter för att sedan bli tungt igen i bortåt 40 minuter. Därefter gick det något bättre ett tag för att avsluta jobbigt.
Jag tror det har med kolhydraterna att göra. Först är det kolhydrater i musklerna, de börjar sina och det går tungt ett tag. När då kroppen ställt om till bättre fettförbränning går det bättre igen. Men i dag eftersom det var längre pass andra dagen var det tommare i depåerna. Det har också känts efter att jag kommit hem. Jag har känt mig deppig som jag nämnde tidigare att jag erfarit i somras när jag ätit otillräckligt. Musklerna i vaderna lever också sitt eget liv. Men jag måste försöka uthärda ett tag med träning på det här sättet. Vill kroppen ha energi får den vara så snäll och bränna fet. Något annat bjudes inte. Jag hade ju druckit 1 dl olivolja innan jag gav mig iväg idag. Det var alltså ett intag på ca 850 kcal, och rundan gav en förbrukning på runt 2200 kcal. Vid hemkomsten satt det fint med ett antal mackor och en god kopp kaffe.
Bilden jag lagt upp här kommer från DL08. Det var första dagen, vid ett ställe skulle vi med en färja över en vik några 100 meter. Bommarna hade egentligen gått ner när jag kommer runt ett kurva vid färjan. Jag börjar för säker hets skull spurta i stället för att resignera. Bommarna tas upp igen och jag kom med. En av deltagarna, Günter Naab, som hade med kamera tog bilden och mailade mig den.

Inga kommentarer: