söndag 21 september 2008

14,5 km fred. 27 km i dag.
Nu är jag uppe på lite distanser igen. Jag har inte druckit någon sportdryck hittills. Men det börjar också kännas. När jag ligger och slappnar av lever musklerna i vaderna sitt eget liv så att säga. Och det vet jag beror på kolhydratbrist.
För några år sedan använde jag ett dataprogram för att gå ner i vikt och samtidigt såg man om man fick i sig tillräckligt att diverse saker. Då hade jag ständigt dessa ryckningar/krypningar i vaderna. Men programmet gjorde klart att jag fick i mig för lite kolhydrater. Och när jag rättade till detta försvann obehaget i vaderna.
Till löpningen i dag mixade jag ihop drygt 2 dl olivolja med bortåt 3 dl apelsinjuice. 1/3 drack jag innan jag gav mig av och resten drack jag på vägen. Det innebar att jag fick i mig ca 1700 kcal av oljan, och GPS:en säger att jag förbrukade 3145 kcal på dagens runda. Sedan hade jag också med mig nästan 2 liter vatten vara jag nog drack 1,5 liter i varje fall.
Jag kommer också ihåg att det där programmet visade att jag fick i mig för lite A vitamin. Men det var lätt att korrigera. Det räckte att ta en leverpastejmacka om dagen så var jag i ballans.
Efter löpningen hade jag helst velat bara sitta/ligga och slagga och läsa en bok eller så, men jag fick dåligt samvete och tog mig i kragen och jobbade en stund i trädgården. Körde upp en bra bit med jordfräsen.
Jag tycker det är lite stressande att hålla på och träna så mycket som jag gör och egentligen vill göra. Ska jag ligga på bortåt 100 km per vecka innebär det i mitt tempo att det tar drygt 12 timmar bara med löpandet. Det var lite enklare i somras när det var ljusare och jag inte behövde så mycket kläder på mig. Men nu när det blivit kallare och med mer kläder, jag svettas något så enormt. Kläderna blir genomblöta och det är lätt att börja frysa. Jag vet inte vad jag ska göra. Och med blötare kläder ökar risken med skavsår på diverse ställen, vilket kan leda till att jag inte kan ge mig ut vissa dagar. Eller att jag måste planera om vilken dag jag går på gymet.
Den kommande veckan blir det inte mycket löpt. Jag ska på ett möte i Budapest ett par dagar. Nästa måndag ska jag göra ett mjölksyratest igen och då får jag inte ha sprungit på 48 timmar har jag för mig.
Nej, nu ska jag ha mig en bit tarte tattin med vispad grädde. Det blir både fett och kolhydrater.

Inga kommentarer: