söndag 14 september 2008

Fortsatt analys.

I dag blev det en liten runda på 5,5 km. Det började kännas lite rastlöst.
Jag har också fortsatt mina analyser. Jag hittade en bra sida där man kan räkna ut energiförbrukningen i förhållande till vikt, hur fort man springer och hur länge.
http://www.sportline.se/info/burning_calories.htm
Den här sidans uträkning stämmer rätt bra med min GPS. De flesta av de andra deltagarna var låt säga 80% av min längd och ca 70% (eller mindre) av min vikt. Och på den här uträkningen ser jag att om jag hade varit som de flesta av de andra hade jag klarat mig på mitt energiintag.
Alltså till nästa gång är ett alternativ att reducera min vikt med minst 25 kg. Men som ni förstår är det inte något alternativ. Jag får väl hitta på något annat.
Jag skulle till exempel kört det där med att dricka olja som jag skrev om i våras. Många ”vanliga” löpare jag nämnt det för har tyckt jag var tokig. Men så när jag nämnde det för någon av de andra i Tyskland visade det sig att det var så en del gjorde. En drack en dl olja på morgonen innan start. Han blandade det med lite vinäger. Men då tycker jag att mitt med apelsinjuice låter bättre. Jag skulle alltså ha lyssnat på mina egna idéer. Som ultralöpare är man lite ensam ibland och det som ”vanliga” löpare håller på med kan jag lyssna på men tydligen köra mitt eget. Jag fick också efteråt rådet att ultralöpare laddar med för lite fett. Och när jag kör mina pass ska jag kanske skippa sportdrycken. Vill kroppen ha energi får den vara så snäll att bränna fett så att såga. Dricka olja innan rundan och ska jag långt så ta med en skvätt att dricka under löpningen. Se till att träna kroppen att bränna fett. Spara kolhydratpulver och sportdryck till tävling när det verkligen gäller.
Det är lustigt det här, för många grejor som jag själv kommit på har sedan visat sig vara det riktiga när jag pratat med andra långlöpare.
Sedan är det ju det också att som en del andra saker, det som funkar för en behöver nödvändigtvis inte funka för den andre. Det gäller mycket att lyssna runt, läsa på nätet och prova det som man själv tycker låter vettigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

läste om någon som hade med sig en flaska rapsolja som enda färdkost under Fjällräven Classic, det stod han sig länge på.