söndag 3 augusti 2008

Ras här och där.

10 km.
Inte en endast km på hela veckan. Det var inte riktigt läge för det. Dels var det ju så fruktansvärt varmt, men också det att jag väl jobbat ca 64 timmar den här veckan.
I måndags körde jag ner till Vejle i Danmark och jobbade sedan där till onsdag eftermiddag. Då körde jag till Perstorp.
Hade allt gått kundens väg hade jag haft jobb över helgen och antagligen inte varit färdig förrän i slutet på kommande veckan.
I Perstorp skulle jag reparera en maskin som havererade för ett par veckor sedan. Det slog mig inte förrän dagen innan att jag ju skulle kunna ha sådan tur att maskinen inte var reparabel. Så i min aftonbön lade jag till att jag gärna såg att maskinen inte skulle gå att reparera. Den är 40 år gammal, det finns ingen dokumentation på den och reservdelarna var svåra att få tag på.
På torsdagen när jag kom tog jag en ordentlig titt på den men kunde inte finna något så graverande att jag kunde döma ut den. Jag började demontera den, alltså en maskin modell större. Så blev det lunch och jag åkte för att käka. Passade på att skicka en tanke till de högre makterna. Så kom jag tillbaka och skulle fortsätta jobbet, men tog mig ytterligare en ordentlig titt. Nu hade jag blivit bönhörd. Jag upptäckte att i båda maskinens sidoplattor fanns det vardera en ordentlig spricka. DEN ÅKTE DIREKT TILL SKROT.
Kvar hade jag en annan jättestor maskin som jag renoverade i våras men där en balanseringsvikt hade lossnat vid drift. Jag såg en möjlighet att vara hemma till/under helgen. Men på grund av semestertider fick jag inte den kvalificerade hjälp som tidigare. Bara en ung pojke till en början som mest stod handfallen. Jag fick göra grovgöra själv. Fick grymt ont i axlarna och överarmarna. Kunde nästan inte sova natten till fredagen. Började fredagen med en värktablett och kom så småningom i gång. För att korta av historien var både maskinen och jag färdiga vid 19 tiden på kvällen.
Sedan körde jag hem i går.
Stod i köket på kvällen och hade plockat in grönsaker från trädgården och fixade till middagen då frugan kom in och undrade om jag sett vad som hände? Tittade ut och såg att ¼ av ett päronträd högt som huset hade ramlat över hennes bil….
Så i dag var det till att ut och röja. Det som är tillräckligt tjockt får gå till att elda med, resten körde jag i kompostkvarnen.
Innan det här hade jag först varit ute och sprungit 10 km. Har ju inte sprungit så mycket på det sista, så nu får jag se till att komma upp i distans igen.
Hade tänkt att bara springa i dag och sedan ta det lugnt, men det blev det ju inte riktigt.
Och i morgon ska jag iväg igen. Det är förhoppningsvis ett dagsjobb. 2 nylevererade maskiner där de har problem med säkerhetsventilerna. Det är i Kristinehamn.
Sedan får det vara nog rest innan Tyskland. Nu gäller det först att komma upp i distans och känna mig något så när utvilad. Hade tänkt ta det lugnt denna vecka. Kanske 12-14 km rundor 3 gånger, en kortis med kompis på lördag och sedan minst 25 på söndag. Hoppas vädret håller sig lite svalt.
Det är också dags att börja plocka fram grejor till DL och planera vad jag ska ha med.
Jag har beställt biljett och kom fram till att det enklaste är att flyga till Berlin med ett lågprisbolag och sedan ta tåget därifrån till Stralsund. Kommer dit på fredagen för att kunna ta det lugnt på lördagen och riktigt ladda. Måste bara boka hotel för nätterna innan loppet.

Inga kommentarer: