lördag 26 juli 2008

Hot, hot, hot

Sitter ute i trädgården under ett äppelträd och skriver. Det är alldeles för varmt för att springa, nästan 30 grader.
Jag har nu varit hemma några dagar, men oj vad tröttheten kommer efteråt.
I onsdags jobbade jag hemma eftersom annars hade kompis fått vara själv. Jag hade också en massa rapporter att skriva efter allt reandet. Men sist på eftermiddagen tyckte jag att det kunde vara på sin plats med en liten runda. Dels för min del men också för kompis. Visserligen var det tämligen varmt, men man kunde ju alltid försöka. Kompis har annars väldiga problem med värmen. Jag satsade på att försöka ta 12 km. De första 5 gick hyfsat bra, men jag märkta på honom att 12 skulle bli i mesta laget. Så jag vek av för att ta 10. Redan här började han titta efter gräs med skugga, men det fanns inget som såg tillräckligt bra ut. Vid 7 km lade han sig ner mitt på grusvägen och vägrade gå innan han vilat lite. De sista 3 blev till stor del i gåtakt. Ok vi kom ut på en runda i alla fall.
I torsdags hade temperaturen stigit ytterligare något, men jag skulle ut själv. Tyckte att 14 km kunde vara lagom. Visst kändes det jobbigt men när jag tittade på gps:en och tillryggalagd sträcka och tid var det inte så tokigt. Det verkar som om jag ofta springer något fortare och i och med det känns det jobbigare.
Till den här rundan hade jag nöjt mig med att ta med 3 små flaskor med dryck. Efteråt blev det en hel del som dracks.
I går fredag kom jag hem tidigare från jobbet som vanligt. Fredagar blir ofta lite långrunda. Distansen tyckte jag fick bestämmas av hur det gick i början. Men det blev annat som bestämde distansen. Efter några km upptäckte jag att jag glömt ta på stödet för ryggen. Då fick det bli max ca 20 km, om jag försökt på 30 hade jag blivit handikappad för resten av helgen. Fast i slutändan var det 20 som räckte. Temperaturen var ytterligare uppskruvad, 29 grader sa de på nyheterna. Första timmen gick väldigt bra, låg på över 9 km. Andra timmen började det ta emot lite. Fick gå lite här och där korta bitar för att hämta mig. Sista halvtimmen var nästan hemsk, dels för värmen men också började det göra ont i låren. Ändå hade jag med 2 liter vätska. Jag drack en hel del när jag kom hem, men ändå kändes det jobbigt. Jag hade inte så stor matlust till middagen men vet ju att det är viktigt att få mat i sig. Det här med att matlusten är borta vet jag beror på saltbrist och det med låren tror jag till dels också har med salt att göra. Så det blev några sådana tabletter extra dels i går men igen ingår en salttablett som morgonpilla.
Få se om jag kan få till åtminstone 20 i morgon. De har lovat att temperaturkulmen skulle vara i dag.

Inga kommentarer: