lördag 19 juli 2008

Stannar hjärtat?

Så kom jag igång med lite löpning igen.
I går gav jag mig ut för att försöka få till något runt 15 km. Efter 2,5 km kom jag till ett skogsparti där det fanns en informationstavla med uppmärkta leder. Den längsta var på 9 km så det tyckte jag kunde vara passande. Men det visade sig nog snarare vara vandringsleder än löpleder. Den var väldigt kuperad och med stora trädrötter och stenar. För det mesta var det näst intill omöjligt att springa. Men det var väldigt sceniskt och skönt med något annat till omväxling till all asfalt. Det blev ändå ett kraftpass. Jag tog i vad jag kunde. Det blev väl ca 15-16 km och det tog mig 2.15 h.
I dag skulle jag ut på ett riktigt långt pass. Hade sett ut ungefär hur jag skulle springa, och det gick bra till en början, men vid halvvägs blev jag osäker på hur jag skulle springa, det fick bli samma väg tillbaka. Och en ordentlig runda blev det – drygt 29 km.
Vad jag konstaterat här runt Borås är att det är väldigt backigt. Men sådan träning kan kanske också behövas ibland.
I dag på morgonen gjorde jag den sista pulstagningen på morgonen den här omgången.
Vad jag med min egen iakttagelseförmåga konstaterat är att om jag inte springer på några dagar sjunker pulsen med nästan 5 slag. Vad det skulle innebära med ett längre löpuppehåll vågar jag inte tänka på, och inte heller experimentera med. Tänk om hjärtat stannar!!!

Inga kommentarer: