tisdag 1 juli 2008

Mjölksyratest.

Jag har lite problem med möjligheten att blogga. Åskan slog ut min dator i helgen.
Naturligtvis blev det inget springa av i förra veckan. Men det blev tufft ändå. Jag jobbade en bit över 60 timmar. Inte så konstigt att skorna fick bli i resväskan.
På lördagen var det skönt att springa. Kompis och jag tog en skogsrunda på 9,8 km. Farten ska vi inte nämna.
I söndags hade jag tänkt ta 14-16 km. Men oj vad jag var trött. Tröttheten kommer efter i sådana tillfällen. Jag var närmast som en sombi på söndagen. Det kanske fanns en annan bidragande orsak till det. Jag hade köpt färska småkrabbor som jag kokte. Vi bjöd in några kompisar och åt dem med lite gott till att dricka på lördagen.
Som sagt var jag väldigt trött i söndags så det blev en lite avkortad tur, det blev drygt 12 km bara.
Sedan var det så att jag inte fick ta i för hårt i helgen. I dag var jag och gjorde ett mjölksyratest. Då får man inte ha tränat för hårt 48 timmar innan.
Jag skulle springa på ett löpband. Värma upp i 5 minuter och sedan springa i 6 minuters tempo i 3 minuter. Sedan skulle det tas ett blodprov för att mäta mjölksyran. Därefter skruvades tempot upp 1,8 km/h och löpning i 3 minuter – blodprov igen. Så långt gick det bättre än väntat. Sedan höjdes tempot ännu en gång med 1,8 km/h. Nu var det tufft värre.
Här klarade jag inte de 3 minuterna riktigt, 2.05 min. För att inte snacka om vad jag hade i puls. Jag kan nästan säga att jag gjorde ett maxpulstest samtidigt. Pulsen var uppe i 160.
Men så snart jag slutade var det hyfsat nere väldigt fort.
Fredrik som testade mig tyckte att mjölksyran låg ungefär som han hade väntat sig på en ultralöpare.
Nu väntar jag bara på en pulsklocka som testledaren i Tyskland har skickat mig, för att börja med de andra testerna som jag ska göra.

Inga kommentarer: