lördag 12 juli 2008

Låg vilopuls.

10 + 16,75 km.
I går var jag i Ystad och sprang med min bror och en kompis. De brukar träffas i stort sett varje fredag kväll för att springa en runda på ett motionsspår. Det har de gjort i väldigt många år. Är jag nere på något jobb brukar jag försöka ta mig ditt för att vara med.
Rundan i går blev en kanon runda. Jag trodde inte att jag kunde springa så fort så länge.
De började med att gå några hundra meter. Sedan kom de i gång och joggade och vart efter bar det av. Jag hängde med. GPS:en hade en del problem med kontakten i skogen men där det var kontakt visade den att det gick med runt 5,30 min/km. När det var 2 km kvar fick min bror släppa lite, men jag såg att jag höll på ett få en bra tid så det sporrade. Jag kämpade på in i det sista. Trodde att jag skulle komma under timman, men det blev 1.01. Och med tanke på att vi gick lite i början samt att jag gick lite i någon liten backe innebär det att jag måste ha hållit kanske runt 5.30 tydligen det mesta av rundan. Känslan efteråt var underbar. Det var ett lyft.
Det kan ha bidragit att jag fick nästan en halv dags vila innan vi var ute.
I dag är jag och hälsar på min mor. Det blev en ordentlig middag mitt på dagen, med efterrätt och allt. Sedan vilade jag en timme innan jag skulle ut på en runda. Fast i dag var det lite tyngre. Middagen var väl inte helt lyckat så inpå springet. Efter 5 km blev det 4 km med mest uppförsbacke och dessutom motvind. I dag var farten mer normal så att säga, ca 8,5 km i timmen.
Pulstagningen på morgonen fungerar fint. Jag är i princip nere i den vilopuls som jag brukar ha. Mellan 40-45 slag per minut. När jag började kolla för en vecka sedan var den uppe runt 50, och det vill jag mena att jag märkte. Jag mår bättre när vilopulsen är nere ordentligt.
Jag har vid något tillfälle nämnt det för en läkare men de tar det inte på allvar. De menar att när min puls är över 50 är den ju normal. De begriper inte att jag är löpare och att det då kanske är normalt med lägre puls.
Innan jag gav mig av på den här resan hade jag ju tränat rätt hårt ett tag. Om pulsen går upp ska jag kanske ta det som en signal på att det är dags att dämpa träningen något.
Det är nog något hitåt som den där forskaren ska komma fram till.

Inga kommentarer: