lördag 14 juni 2008

Första mitt i vecka rundan.

Så var en första mitt i vecka långrunda avklarad. Det var faktiskt inte så farligt som jag hade trott. Anledningen var att det blev en sådan där lyftet runda.
Jag kom åter till Sverige från Danmark strax efter lunch och då skulle jag bara över på jobbet och ställa av lite grejor och ”avrapportera”. Men det tog lite längre tid än väntat så jag var hemma först vid 15 tiden. Kände mig stressad och tänkte nästan låta bli att springa. Men jag tänkte att jag fick i alla fall ge mig iväg så fick vi se vad det blev till. Jag tog det lugnt i början men ganska snart märkta jag att det ju gick hyfsat att springa. Vid första ”kontroll punkten” var jag på riktigt bra tid. Jag märkte att jag sprang på 40 sekunder snabbare tid per kilometer än när jag sprang på tisdagen. Det fick bli rundan ut om Ulva, den nya som var ca 27,5 km. Men efter bara ett litet tag till räknade jag ut att jag var nere på 6,30 tempo och alltså 0,5 minut snabbare än tisdagen. Jag kände hur det bubblade inom mig. Det var enormt roligt att springa. Och inte behövde jag pressa mig på något sätt. Även denna gång sprang jag nog timme 2 något fortare än timme 1. Jag började fundera på att förlänga rundan lite när det nu gick så bra. Visserligen blev det lite tyngre de sista km. Rundan slutade på 30 km och jag höll i princip 6,30 tempot hela vägen.
Vädret gjorde nog sitt till, lite svalare – inte mycket blåst – lite regn på vägen.
I går blev det gym besöket som jag fick ställa in i tisdags.
I dag är det också lite svalare så kompis fick följa med. Oj vad han blev glad. Han har ju inte varit med på några veckor för att det varit för varmt. Själv tog jag det lugnt och bara njöt av rundan. Det blev 14 km. Tidan vet jag inte så mycket men inte var det 6,30 tempo.
Känner att det är lite tomt i kroppen. Det är svårt att anpassa matintaget till ökad löpning. Jag har märkt att jag kan ha varit ute på en fantastisk runda och är glad och uppåt när jag kommer hem, men så efter ett litet tag slår det om och jag kan rent av känna mig deppad. Jag börjar sätta det i samband med att jag kört slut på mig och sedan inte fyllt på tillräckligt mycket och fort nog när jag kommit hem. Är det någon som känner till något om det här?
Får väl se om jag kan hitta något på nätet om det.

Inga kommentarer: