lördag 24 maj 2008

En ny LÅÅÅNG runda.

27,5 km.
En vecka kvar till Stockholm marathon så jag var ute och sprang på samma tid som det loppet går. Jag har tröttnat lite på mina rundor och tänkte jag skulle ta en ny. Har haft funderingar på den här ett tag men det har inte blivit av. Det kändes lite tungt i början så det var lite tvekan ett slag, men så tänkte jag att det fick bära eller brista. Men jag är glad att jag sprang den.
En 3-4 km efter att jag vikit av från kända vägar så att säga förstod jag att den nog skulle bli något längre än jag tänkt mig. Dessutom hade jag kommit iväg nästan 0,5 h senare än planerat. Jag gillar inte att äta middag så sent, så jag tyckte jag fick försöka lägga på ett kol så att säga för att inte komma hem så sent. När jag sedan hade varit ute i 2 timmar blev jag väldigt överraskad. Jag upptäckte att jag sprungit negativt den andra timmen. Alltså att jag sprungit fortare timme 2 än timme 1. Jag kan inte minnas att jag gjort det någon gång tidigare. Jag har en egen blandning när det gäller sportdryck. En av ingredienserna är snabba kolhydrater. Det kan vara dem som gjorde effekt. Jag har märkt en viss tendens åt det här hållet tidigare.
Timme 3 blev inte så dålig den heller, men jag segnade till något. Jag tror det blev några hundra meter kortare.
En av mina andra långrundor som jag springer är av ungefär samma längd och den brukar ta 20-25 minuter längre tid. Men å andra sidan fick inte kompis följa med i dag, så det blev inte hans lyfta bakbenet intervall.
Med tanke på hur detta gick ser jag lite ljusare igen på maran i Stockholm.
I går var jag ute på en ca 10 km runda. Jag hade egentligen velat ha en dubbelt så lång runda men vi var ute på en grej på jobbet på torsdag kvällen. Jag kom hem klockan 1 på natten och var sedan uppe halv 6 för att åka till jobbet. Det var lite segt på dagen. Så här kände jag verkligen hur det känns med för lite sömn. Men jag anser sådant också för att vara bra träning.Det är många av mina ultralopp som det för eller senare blir att jag kommer in i fasen med lite sömn. Och då är det ju bra att veta hur jag har det och reagerar.

Inga kommentarer: