onsdag 2 april 2008

Tyskland nästa.

14,65 km.
Oj vad jobbigt det kändes i dag. Det var som om benen vägde 15 kg stycket. Jag vet inte varför det känns så ibland. Men ändå så var tiden inte den sämsta för att vara träning, jag gjorde i stort sett 8,5 km i timmen. (Med kompis pauser för sina behov) När jag tränar blir tiden inte så värst, men när det sedan är alvar går det något bättre. Men för mig och som jag springer är inte snabbheten det viktigaste.
Nu har jag berättat för min mor och en av mina bröder vad som blir mitt nästa projekt.
I september ska jag till Tyskland och springa, i 17 dagar……
Det är ett lopp som går från östersjökusten till sydgränsen…..
Den totala distansen är 1205 km, vilket innebär ett snitt på 70,4 km om dagen…
Det är väl ca 2 år sedan jag hittade det här loppet. Det har väl legat där och gnagt i bakhuvudet. Skulle jag kunna klara en sådan här distans? Det kan jag ju inte svara på utan att ha försökt, så sagt och gjort i år blir det av. Det satt lite långt inne att få semester 3 veckor för att ta till Tyskland och springa. Det finns ju cykelsemester så varför inte springsemester.
Här är det ju utan packning dessutom. Sova får vi göra i skolor och liknande. Maxtiden är väl tilltagen, det räcker att man tar sig fram med 6 km i timmen, alltså 10 minuter per km. Fast i 17 dagar kan det också kanske bli tufft. Jag kollade den som kom sist förra året och han hade totalt ett snitt på något med 9 minuter per km.
Den längsta etappen är drygt 92,4 km. Man kommer att starta i 2 grupper beroende på hur man ligger till. Antingen klockan 6 eller 8 på morgonen. Här förutsätter jag att det blir klockan 6 för mig.

När min mor frågade mig hur mycket vi skulle springa per dag, och jag berättade, sade hon spontant: Det kommer du att klara. Skönt att det är någon som tror på en.
Hittills är det 34 anmälda. Jag vet inte om det blir några fler. Det är väl inte något man anmäler sig till i sista stund så att säga. Det fordrar ju lite extra träning och planering.
Inför det här skulle jag behöva en chaufför. Någon som kan köra min bil, hjälpa till att ”ta hand om mig” och min packning samt hjälpa till vid check points. Det är gratis kost och logi i drygt 17 dagar. Och man får se ”hela Tyskland” och träffa trevliga löparmänniskor. Att prata tyska är väl inget krav men man bör väl kunna lite engelska. Hör av er till mig om det är någon som är intresserad.
Mer om loppet hittar ni här:
http://www.deutschlandlauf.org/

Inga kommentarer: