fredag 11 april 2008

Äntligen.

21,35 km.
Äntligen. För det första kom jag över 20 km för första gången sedan Vietnam och sedan var det hyfsat flyt på löpningen i dag. Snittet var minst 30 sekunder snabbare per km än vad jag gjort på länge. Efter rundan var jag väldigt uppåt. På sista tiden har det mera varit en känsla av att det var avklarat och jag inte behövde ha dåligt samvete, jag hade i alla fall varit ute och pressat mig runt en runda.
Innan jag gav mig ut drack jag ca 1 dl olja skakad med 1,5 dl apelsinjuice. Kan det verkligen vara det som gjorde att det gick så mycket bättre i dag? Till söndagsrundan ska jag dricka lite sådant innan och sedan ha med mig en dos att ta halvvägs. Blir det bra då också måste ju det ha viss inverkan. Jag såg på GPS:en att jag visst hade förbrukat något med 2500 kcal. Och 1 dl olja hade ju ca 800 kcal. Jag hade också med vätska med lite energi. Dels hade jag blandat i en del snabba kolhydrater och lite vanliga kolhydrater. Det började jag dricka efter 5 km, men redan innan dess kändes det jätte fint, och då hade jag ju druckit oljan innan jag gav mig iväg.
Ja, det här med ultra löpning är för mig en del experimenterande med hälsokost och sportdrycker. Så läser man om något och tänker att det kanske har effekt på mig, och så provar jag det. Ibland verkar det ha inverkan ibland inte.
Dels har jag ju värken i min utslitna rygg som ska hållas i schack, och så är det de att jag nästan alltid känner mig så himla trött. Fast att jag på många ställen läser att man blir så pigg av springandet, så jag kan ju undra hur trött jag skulle varit utan löpningen. Hade då kanske varit rena zombien.
Helt krasst kan jag ibland fundera på vad är dopping och vad är inte? Ska man hårddra det kanske allt som man inte brukar ta och göra kan sägas vara dopping. Man gör ju det för att man hoppas prestera bättre.

Inga kommentarer: