söndag 6 april 2008

Gå på olja.

Många km senare.
Hinner nästan inte sätta mig ner och skriva om kvällarna. Dagarna rinner iväg.
I torsdags blev det en lite runda igen, tror det var 5,5 km. Tog en kort snabb runda. Uppvärmning 1,8 km och resten sprang jag i princip så fort jag kunde. Fast det var ju med kompis, så det blev väl ett par stopp.
På fredagen blev det ca 17 km, det gick hyfsat. Det kändes tungt i benen men tidsmässigt blev det som jag brukar nästan.
Sedan blev det jobb. Jag eldar med pellets, och fick en leverans i fredags. 6 pallar med 52 säckar a´ 16 kg per styck. Och de skulle ner i källaren. I fredags hann jag med 2 pallar.
På lördagen var det dags för min bakning igen. Blandade ihop degen och ältade den direkt på morgonen.
Sedan skulle kompis ut. Jag brukar gå en promenad med honom på lördag förmiddagar, men har lagt om det till en löprunda. På så sätt förenar jag 2 saker. Och när jag kommit hem hade degen lagom jäst upp till utbakning. Det blev 10 bröd och en plåt med bullar.
Eftermiddagen fördrevs med att bära ner 3 pallar pellets. Grabben hade tagit ner 1 pall, så nu var allt nere. Skönt. Nu hoppas jag det här räcker till nästa vår eller höst.
Och så i dag på förmiddagen var det dags för löpning igen. Skulle velat göra 20 eller däröver, men det var så segt. Normallt under träning gör jag ca 8,5 km i timmen men i dag blev det inte mer än drygt 7. Så jag kortade av så det blev samma runda som i fredags.
Sedan gjorde jag en intressant grej i helgen. Jag hade läst om en leverreningskur som jag skulle prova. Jag vet inte om den gjorde någon nytta, jag hade tagit fel på en ingrediens som man skulle ha till förberedningen. Men sedan som final skulle man dricka 1 dl olivolja blandad med 1,5 dl grapefrukt juice. Det här tyckte jag lätt jätte jobbigt att dricka så mycket olja. Men jag blev förvånad, det var faktiskt gott. Och då fick jag mig en tankeställare. Jag har för mig att jag i ett av de senaste numren av Runners World läste något om att ultra löpning ju mest förbränner fett, ja även på kortare distanser när man springer som jag. Ja, det här visste jag sedan tidigare. Men nu när jag drack den här oljan och det gick bra ska jag faktisk prova att göra det på något långt träningspass eller till och med på nästa marathon.
På tysklandsloppet blir det ju frågan om en massa fettförbränning. Frågan är också i vad mån man hinner och orkar äta sådana mängder mat som det ska till på de distanserna. Det kanske blir perfekt att dricka minst 1-2 olivoljeshotts för att få i sig ordentligt med kcal. 1 dl olivolja är ca 800 kcal. Det kanske till och med blir ännu godare med en olja som har mindre smak än olivoljan. Det kanske till och med är så att man kan göra som bilar och traktorer – gå på rapsolja.

Inga kommentarer: