söndag 2 mars 2008

På väg till tävlingen.

Det lär nog dröja innan jag är igång och springer igen. Jag är fortfarande bra trött. Men så har jag också drabbats av något med luftrören sedan jag kom hem och det blir jag inte piggare av.
Jag tror att kroppen försökt göra sig av med vätskan i benen. De sista nätterna har jag sprungit på toa ca 5 gånger per natt, och det syns rejält att svullnaderna lagt sig.
Det var rätt festligt i Vietnam när det var dags att träffa de andra. Jag checkade ut från mitt billiga hotel på morgonen och gick sedan en runda i stan igen. Drack lite gott kaffe och käkade lunch. Kom tillbaka till hotelet och skulle hämta min stora resväska och bad dem fixa taxi till mig. Men de tyckte att varför kunde jag inte ta en motorcykel transport. Det skulle bli avsevärt billigare än taxi. Sagt och gjort. Resväskan lades upp mellan mig och föraren, jag lyckades få upp en fot på fotstödet. Den andra lyfte jag upp och hade så att säga efter cykeln.
Hjälm hade de också, även om det inte riktigt var min storlek. På det här sättet anlände jag då till Sheraton. Det måste ha varit en syn.
Sedan under eftermiddagen var det fler och fler som anlände. Kära återseenden. Frågor om vad man gjort sedan sist med mera. Flera undrade om jag verkligen hade vuxit mera sedan sist, men så kom de fram till att jag blivit en del smalare. Om det bara hade synts på vågen också.
När alla var komna blev det dags för kontroll av att man hade rätt utrustning med. Som veteran hade jag inga problem.
På kvällen blev vi transporterade till tågstationen för att åka nattåg till Lau Chai i norra Vietnam. Det blev många muntra miner när folk såg sovbritsarna och undrade hur jag skulle få plats. Men med lite sammanveckling av benen gick det också. Även om det inte blev så mycket sömn.
På morgonen när vi kom fram blev det transport till en restaurang för en tidig frukost. Alla passade ju på att äta vad de kunde, snart nog skulle vi bli självförsörjande och gå ner på svältkost.
Sedan var vi på studiebesök på något som heter ”Operation Smile”. Det ska jag ta och berätta om separat tror jag.
Härefter blev det några timmars transport i småbussar. Små och slingriga vägar. Jag hade allt sjå i världen för att inte bli åksjuk. Delmålet var en by där vi skulle få lunch. Det var en hel massa rätter som kom in i en jämn ström. Och kalt var det.
Efter lunchen var det bara 1 timme igen till första lägret. Det var vid en lite by. Tälten visade sig vara fina. Vi skulle vara 6 i det jag blivit tilldelad plats i. Det småregnade på eftermiddagen så man blev i tältet och vilade. På kvällen bjöds vi på mat av lokalbefolkningen.
Sedan gick man och kojade tidigt. Även om man inte sov så blev det vila. Jag hade det rätt varmt i sovsäck och bivauc, men jag hade inget liggunderlag så jag kände kylan komma upp genom marken. På natten drömde man eller tänkte på vad som komma skulle.

Ännu ett klipp att titta på: http://www.youtube.com/watch?v=M57U_BbGUxw

Inga kommentarer: