fredag 21 mars 2008

Etapp 4 i Vietnam.

Den senaste natten sov vi alltså i hus. Jag hade valt en sovplats på golvet på en bastmatte. Varför plötsligt göra det för bekvämt. Det fanns madrasser, men jag fortsatte med det spartanska.
Uppe igen runt 5 snåret för att försöka få igång kroppen. Få bort lite av stelheten. Det tog lite tid innan det blev varmt vatten. Men sedan var det snart gjort att äta. Det blev den vanliga morgon maten, en packet rammen nudlar. Blandade ihop sportdryck.
Dagens etapp skulle bli 29 km. Det började med 22 km uppför (1000 m) i stort sett på landsväg. Vi passerade slutmålet uppe på ”stora vägen”. Det var någon form av festlighet i byn och folk var på väg dit från när och fjärran. Kvinnorna var klädda i sina fina färgrika kläder. Folk gick eller kom på motorcykel. Det kunde sitta en hel familj på en cykel.
Den här långa stigningen gick hyfsat till en början. Sedan mot slutet blev det lite brantare. Jag gav allt för att komma dit, det var en check point där uppe. När jag kom dit satte jag mig ner och var helt färdig. Vid sådana tillfällen börjar jag lätt hyperventilera av någon anledning. Men när jag fått hämta mig 5 minuter var det ok igen.
Det som nu följde var jobbigt. Rätt brant, först stenigt och sedan rätt lerigt. Men jag lyckades i alla fall hålla mig på fötterna. Det är inte alltid lätt att hitta någon stans att sätta fötterna när man kommer med 49:or. Här gällde det säkerhet framför snabbhet.
Mot slutet planade det ut och vi var i bebodda trakter, leriga byvägar. Vid målet var det fest och musik.
Jag fick av mig packningen, var vid en flod och tvättade av skorna hjälpligt. Sedan upp och fick mig ett par skålar nudel soppa, ett par snapsar med risbrännvin. Sedan lekte livet igen. De lokala kvinnorna blev alldeles tokiga i mig. De skulle alla dansa med mig. Jag tror att jag var den längsta person de någon sin sett. Lokala media skulle också dokumentera det hela.
Här skulle vi sova på ”vinden” till ett informations center. Det var med nöd och näppe jag hittade någon plats att rulla ut min sovsäck.
Här blev det en hel del mingel med de andra löparna, dels inne på loftet och också ute vid en stor brasa. Nu såg vi ju slutet på det hela. Det blev också tårtkalas på kvällen, det var ett par deltagare som fyllde eller hade fyllt år. All extra förplägnad togs tacksamt emot.
Den här natten sov jag nog bäst av alla nätterna.

Den här filmsnutten som ligger på youtube togs strax innan målgång den här dagen.
http://www.youtube.com/watch?v=aEZ6cI1SDMU

Inga kommentarer: