söndag 3 februari 2008

Snön faller.....

23,7 km.
Det hade snöat en del i går så det var bitvis snö över halva skon. Det gjorde det något tyngre i dag. Bra att ha något att skylla på. I dag var det utan ryggsäck och grejor, men ändå gick det nästan långsammare än med packning. Känner mig lite sliten. Ska bli skönt att snart komma iväg och villa upp.
Nu snöar det ute igen. Så det är kanske nu vintern kommer. Men jag var ute och kollade vädret i Vietnam i går och det var inte heller särskilt upplyftande. 10-dagars prognosen visade bara 10-12 grader och en del regn de närmaste dagarna. Jag hade räknat med att dra på kortbyxorna när jag kom fram.
I går hade jag bakdag igen. Det blev väl ca 10-11 kg bröd.
Började greja med packningen. Jag tror nog att jag tyvärr kommer upp i ca 10 kg. Hade hoppats på 9. Men jag vet inte hur det blir med bivouacen, om vi ska bära den eller få den transporterad, den väger ca 600 gram. Sedan åker också sovsäckspåsen bort.
GPS:en jag har visar kcal också och på rundan i dag gick det åt 2870. Så jag kan ju tänka vad det kommer att gå åt på första etappen i Vietnam. Det är ju mer kuperat än här i Uppsala.
Jag vet inte om jag räknar rätt, men jag har vägt maten med emballage och allt och multiplicerat det med 380/100 gram. Mycket matgrejor har ju runt 380-400 kcal/100 gram, men det finns ju saker med mer men å andra sidan vägde jag med emballaget.
Då skulle jag få det till att till första morgonen och etappen har jag ca 6400. Till de övriga dagarna har jag 9600. Har lite extra rätter till dag 2 så att säga. Mitt mål är att försöka göra den första etappen på ca 20 timmar. Då får jag en dags vila sedan. Här har jag då lite extra att äta för att ladda upp till fortsättningen. Har också lite te och kaffe till att fördriva tiden med i lägret.
På de andra loppen har jag brukat fylla min vätskepåse med dryck, 2 liter. Men här tänkte jag begränsa mig till ca 1 liter till att börja med. 1 liter mindre är ju ändå 1 kg.
Jag har klippt bort lite hörn och kanter på matförpackningar men det ger ju bara några 10-tal gram. Jag har valt mellan olika byxor och huvudbonader, och det är gram hit och gram dit.
Jag tycker inte det är mycket jag kan förändra med packningen.

Inga kommentarer: