fredag 1 februari 2008

Halt och sliprigt.

17,7 Km.
Eftersom det snöade i går och inte varit så där ordentlig fart på töandet i dag var det lite jobbigt att springa. På sina ställen var det slaskigt och på andra halt.
Jag brukar ju springa bortåt 27 km på fredagar men dels var det jobbigt att springa dels skulle jag hem och laga mat. I dag var sista träningsrundan med packning. När jag kom hen tömde jag packningen och stoppade det i tvättmaskinen för en snabbsköljning. Nu ska det bli spännande i helgen att se vad jag får ihop packningen till.
Sedan är det en jacka jag beställt som ännu inte kommit. Hade en del telefonsamtal med de jag beställt hos. Till slut fick jag besked att jag kommer att få den (hoppas jag). Leverantören skulle skicka till dem i dag och förhoppningsvis får de den på måndag och jag i bästa fall på tisdag. Det är ju det att jag ska sy på en del märken på den också.
Beskedet att det blir 120 km på första etappen har ställt till det lite för mig. Måste tänka om när det gäller maten. 120 km i början går inte att ta sig utan lite mer energi. Och det går ju rent inte med bara energidryck. Måste bli mer bars. Hittade en påse med paranötter, de har över 650 kcal per 100 gram. Visserligen mest fett, men takten på en sådan distans är mera av fettförbränning. Det får även bli ett par påsar potatischips som jag köper där borta. De är ju salta dessutom, vilket kan behövas. Ja, jag är verkligen taggad att komma iväg nu. Men det är ju en hel vecka tills jag ska åka.
Frugan frågade, med ett smil, mig vid middagsbordet i går om jag tog hand om handlandet och matlagningen i dag. Hon såg ju att jag ju egentligen redan var någon helt annan stans.
Så det var till att hitta på något enkelt och snabbt att laga till i dag och resten av helgen.
I dag blev det Asien inspirerad fläskfilé. Jag fräste upp lite smör och olivolja och lade i köttet i skivor. Smaksatte med smulad capsikum, krossad stjärnanis, krossad svartpeppar, gurkmeja. Sedan tog jag i ett par rejäla klickar med det nya ansjovis på tub. Detta i stället för fisksås. Vidare tog jag i massa skivade champinjoner, en halv äggplanta i tärningar, en röd paprika i bitar, en del vitlöksklyftor i bitar. Det här fick sedan puttra lite. Mot slutet tog jag i en burk kokosgrädde, där jag hällt bort ”vattnet”. Och så lite puttrande igen. Serverades med ris.
Det blev inte så tokigt.
Sen i helgen blir det fläskpannkaka och fläsklägg.

Inga kommentarer: