onsdag 13 februari 2008

Hanoi 4

Aennu en dag med ett antal km. Bara det att vara ute och uppleva trafiken aer en upplevelse i sig. Verkar inte som alla butiker aer riktigt igaong efter nyaorsfirandet aennu.
Var och soekte efter en sportaffaer som naogon hade sett, men jag hittade bara en klaeddesaffaer. Det finns en hell del skoaffaerer med som det ser ut loepnings eller gympa skor, men jag tycker liksom inte det aer naogon mening att ens kolla eftersom jag inte tror de har i min storlek liksom.
Jag kom foerbi det som under vietnamkriget kallades "Hanoi Hilton", faengelset daer amerikanska krigsfaongar var inspaerade. Det var bara en liten del kvar.
Jag var och tittade pao ett tempel tillaegnat literaturen och Confucius. Det var Vietnams foersta universitet, fraon 1100 tror jag.
Haerom dagen var jag ute och gick med skorna jag ska springa i, och fick enotrevlig oeveraskelse. Detr gjorde sao otroligt ont i speciellt vaenster fot. Jag blev aningen raedd. Jag hade ju koept nya ilaegg som jag provat i skorna jag sprang i daer hemma, men inte i dessa skor. Och i de skorna fungerade de fint och kaendes skoena. Jag hade inte tagit med andra ilaegg sao det kaendes lite kaotiskt foerst. Men naer jag kom tillbaka till hotelet och kaende efter visade det sig att de haer skora aer smalere. Ilaegget liksom kroep upp pao sidorna i skon invaendigt. Det var sao att saega daer skon klaemde. I gaor klippte jag till dem och i dag har jag traskat runt i dem hela dagen, minst 9 timmar, och det verkar fungera fint. Det innebar ju ocksao att det gick bort ett eller annat gram.
Sist pao eftermiddagen i dag var jag och saog pao vatten dockteater. Tydligen en Vietnamesisk specialite. Ganska intressant. Allt foeregaor i typ en bassaeng och de som skoeter dockorna aer goemda bakom ett foerhaenge. Till spelades vietnamesisk musik. Det var med baode vatten och eldsprutande drakar, fiskar som lekte, risplantering och fiskare.
Fao se vad morgondagen bjuder.

Inga kommentarer: