fredag 15 februari 2008

Hanoi 5

Traeningen fortsaeter med gaoende gata upp och gata ner. Nu ska det snart bli skoent att traeffa de andra och sao att saega komma igaong. Motorcykelskjutsarna och cykelriksorna aer sura pao mig eftersom jag inte vill aoka med dem.
I dag sken faktiskt solen ett tag pao eftermiddagen, fick faktiskt ta av jackan. Aentligen var det kanske uppe i normaltemperatur foer aorstiden, bortaot 20 grader. I soedra delen av landet aer det runt 30. Prognosen saeger att det kanske blir raett hyfsat naesta vecka i norr.
I gaor nae jag var ute hittade jag ploetsligt ett staelle daer de hade Vietnam matlagningskurs. Och som tur var hade de inte boerjat lektionen aennu utan vaentade pao naogra, sao jag kunde ocksao hoppa in. Spaennande.
Bland annat gjorde vi naogot som jag nog ska ta upp daer hemma, en vietnamesisk variant av "texmex". Man rullar in maten i ett rispapper och doppar i en saos och aeter. Och sao gjorde vi vietnamesiska vaorrullar och en risraett.
Baode lokalt oel och lokalt vin aer alldelles utmaerkt haer.
Vietnamesiskt kaffe aer vaeldigt gott. Om svenskt kaffe aer dubbelt sao starkt som amerikanskt sao aer vietnamesiskt minst dubbelt mot svenskt, och smakrikt. Till och med min gammla mor skulle varit noejd med styrkan tror jag. Hade problem med att magen gaott i stao, men efter 2 koppar kaffe var det raka vaegen till toa.
Har upptaeckt att det inte aer alldeles koert foer mig att hitta klaeder haer. En hel del i XL aer tilraekligt laongt i armarna. Jag aer vael inte den foersta storvuxna turisten. Sport maerkes klaedder verkar inte sao billigt men vietnamesiskt mode aer hyfsat.
Nu vet jag inte i vad maon jag faor moejlighet att blogga under loppet, dels pao grund av moejligheterna men ocksao pao grund av utmatning :-)
Men ni kan alltid foelja loppet via naetet:
http://www.4deserts.com/beyond/vietnam/
Haer faor ni klicka er fram. Stay tuned.
Om inte foer fortsaetter bloggen naer jag kommer hem. Jag har nya spaennande saker pao gaong, inte sao mycket resemaesigt kanske men vael loepmaessigt.

Inga kommentarer: