tisdag 12 februari 2008

Hanoi 3

Nu aer jag tillbaka i Hanoi igen.
Jag maerker att det inte blivit naogot springande av de senaste dagarna. Naer jag suttit stilla maoste jag leda upp knaena.
Jag har just kommit tillbaka fraon en baottur till Hailong bay. Det var fanttastiskt. Alla dessa klippformationer. Man vaentade bara att ett piratskep skulle dyka upp runt en klippa.
Det var samtidigt lite komiskt oever det hela. Naer man set bilder pao naetet om turen har man sett typ en ensam djonk och klippor med massa vatten. Naer vi komtill hamnen laog det en hel armada av djonkar som skulle ut. Det vimlade av turister. Foer att inte tala om busskaravanerna fraon Hanoi och dit. Naer vi kom till en grotta vi skulle besoeka var detr koe med baotar som skulle till. Naer vi kastade ankar foer natten var det inte maonga hundra meter mellan baoterna. Och alla puttrade de med sina diselmotorer.
Jag var nog pao en lite lyxigare djonk. Maoltiderna var raett oeverdaodiga med massa fisk och skaldjur.
I hytten fanns det ett luftkonditioneringsaggregat som kunde ge vaerme ocksao. Jag koerde det i natt sao att jag svettades, haerligt.
Den enda traeningen pao turen var att jag och en annan gick 430 trappsteg upp pao en oe foer att se pao utsikten.
Vi koerde in mot en oe i en liten baot och matade apor.
Synd att det inte var lite varmare sao att man kunde suttit pao daeck och njutit.
Pao vaegen tillbaka gjorde vi ett stopp i ett hantverkshus. De hoell pao med allt fraon tavelbroderier, smycketillverkning och klaeder. Jag koepte en handgjord silkes skjorta foer 21 $. Faor vael anses som hyfsat. Frugan kommer nog att bli glad oever den, den ska handtvaettas.
Trafiken haer aer naogot foer sig sjaelv. Det koers om hejvilt fast det kommer moeten, det vimlar av skotrar och motorcyklar. Jag tror att om deras tutor skulle laegga av skulle de nog anse fordonet foer obrukbart.
I kvaell hade jag bara taenkt gao ut och fao mig en stor skaol med nudlar och annat gott, kanke smao aol. Det finns massor med fisk och skaldjur.

Inga kommentarer: